16 C
تهران
شنبه, ۱. اردیبهشت , ۱۴۰۳

دادخواهی هنگامی‌که هنوز بیدادگران حاکم‌اند

تجربه در تاریخ معاصر کشورهای مختلف اثبات کرده هیچ جنایتی از سوی حاکمان ضد مردم بی‌پاسخ نمی‌ماند و زمانی می‌رسد که زمامداران و مقامات مسئول می‌بایست درباره جنایاتی که مرتکب شدند پاسخ بگویند حتا اگر دیگر زنده نباشند چراکه تاریخ آن‌ها را داوری می‌کند.

دادخواهی از جنایات جمهوری اسلامی و بنیان‌گذاران و زمامدارانش درست مانند خود این نظام ویژگی‌های شاخص دارد. یکی از این ویژگی‌ها این است که حاکمان رژیم ایران به فراوانی از زبان خودشان اعترافات صوتی و تصویری و مکتوب مستند کرده‌اند! خاصیت ایدئولوژی فرقه‌ای- مذهبی رژیم اسلامی است که خود را از همه نظر برتر و رسالت خویش را در هدایت ایران و منطقه و جهان برحق می‌داند و چنان به احکام ضد انسانی شریعت پایبند است که آن‌ها را هم در قانون اساسی خود به‌عنوان یکی از مستندات نقض فاحش حقوق بشر ثبت کرده، و هم قوانین کیفری را بر اساس آن‌ها بنا نموده و هم از تریبون‌های تبلیغاتی خود با صدای بلند از آن‌ها دفاع کرده و به جنایات خود اعتراف می‌کند!

الاهه بقراط
الاهه بقراط

ویژگی مهم دیگر این است که جامعه ایران از همان آغاز روی کار آمدن جمهوری اسلامی از یکسو در برابر تباه‌کاری‌ها و جنایات آن حتا در کمترین اقلیت خود هرگز ساکت نبوده و از سوی دیگر بازماندگان و قربانیان با جمع‌آوری اسناد و مدارک و بازگویی جنایات، امید از دست نداده و به انتظار روز دادخواهی ماندند.

مضمون دادگاه حمید نوری (عباسی) در استکهلم که از روز ۱۰ اوت ۲۰۲۱ (۱۹ امرداد ۱۴۰۰) هم‌زمان با ریاست رئیس وی یعنی سید ابراهیم رئیسی «قاضی مرگ» بر سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی آغازشده، از ترکیب دو ویژگی بالا بهره می‌برد. هم هزاران مدرک و شواهد از جمله قانون اساسی و قوانین مدنی و کیفری جمهوری اسلامی و سخنان خود زمامداران در طول ۴۳ سال وجود دارد و هم قربانیان و خانواده‌های دادخواه با مجموعه‌ای از مستندات هرگز از پای ننشستند. این دادگاه و تمامی این شرایط منحصربه‌فرد سبب نگرانی مقاماتی است که دستشان به خون مردم اعم از شکنجه و اعدام در زندان و شلیک گلوله در خیابان و موشک در آسمان تا «ترک فعل» در مورد مهار ویروس کرونا و واکسیناسیون آلوده است. این نگرانی و سرنوشت محتوم با لبخند امید بر لب قربانیان و بازماندگان و همه‌کسانی همراه است که بااین‌همه رنج و داغ و سوگ همواره به روز دادخواهی امیدوار بوده‌اند.

کیهان لندن نیز جریان این دادگاه تاریخی را که تازه آغاز کار است و به همت زندانیان سیاسی سابق و بازماندگان قربانیان کشتار دهه شصت خورشیدی، به‌ویژه ایرج مصداقی، امکان برگزاری پیدا کرد، در گزارش‌ و گفتگو ثبت و منتشر می‌کند تا در تاریخ بماند که آغاز دادخواهی ایرانیان نیز سرانجام در امرداد داغ ۱۴۰۰ فرارسید.

الاهه بقراط

کیهان لندن شماره ۳۲۴

*عکس: عصمت وطن‌پرست با نام «مادر عصمت» شناخته می‌شود و جمهوری اسلامی ۱۱ تن از افراد خانواده‌ وی را در دهه شصت اعدام کرد.

 

پست‌های مرتبط

بیشترین خوشبختی‌ها برای بیشترین مردم

این سایت برای ارائه بهتر خدمات به کاربران خود ، از کوکی‌ها استفاده می‌کند.
This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish
قبول اطلاعات بیشتر