20.7 C
تهران
چهارشنبه, ۵. اردیبهشت , ۱۴۰۳

یازده سپتامبر؛ اوج کینه و نفرت علیه جهان

 

تئوری‌های توطئه را فراموش کنید! نخستین نکته‌ای که سبب می‌شود مخاطبان عاقل این تئوری‌ها را جدی نگیرند اینست که این چه «توطئه»ای است که همه از زیروبم آن خبردارند!

۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در یک عملیات تروریستی عجیب به یکی از نمادهای شاخص نه‌تنها آمریکا بلکه غرب یعنی برج‌های دوقلو نیویورک، مرکز تجارت جهانی، با هواپیما حمله شد! هم هدف و هم ابزار فراتر از تخیل‌های جنایت‌کارانه به نظر می‌رسند! حمله‌ای که بیش از ساعت‌ها بمباران مداوم در یک جنگ کشته و زخمی برجای گذاشت!

ضد امپریالیست‌ها و ضد آمریکایی‌ها و ضد غربی‌ها از چنین زخم و ضربتی بر چهره‌ی آمریکا دلشان غنج می‌رفت؛ اما چندی نگذشت که همین گروه‌ها به خیال‌پروری درباره «توطئه‌» پرداختند. پس‌ازآن چندین حمله تروریستی در کشورهای اروپایی نیز صورت گرفت اما ۱۱ سپتامبر در صدر عملیات تروریستی باقی‌ ماند.

الاهه بقراط
الاهه بقراط

هنوز هم صحنه‌هایی که هواپیما به آسمان‌خراش اصابت می‌کند، فقط سینمایی را به یاد می‌آورد که اتفاقاً محصول آمریکاست. بااین‌همه روشن است که تا فاجعه‌ای روی نداده باشد، نمی‌توان درباره‌اش صحبت کرد! پیش از آن در سال ۹۳ نیز یک بمب‌گذاری ناموفق در پارکینگ این ساختمان‌ها انجام‌شده بود و چون اتفاقی نیفتاد کسی هم به ناکار ماندن آن فکر نمی‌کند. در طول همین بیست سال گذشته ده‌ها عملیات تروریستی در کشورهای غربی در مرحله طراحی و یا در آستانه‌ی اجرا خنثی‌شده‌اند اما فقط شاید گاهی درباره‌شان گزارش داده شود. ۱۱ سپتامبر نیز اگر کشف و خنثی می‌شد، نه کسی درباره‌اش حرف می‌زد و نه آمریکا که همان آمریکاست، بلکه خاورمیانه احتمالاً این شکل و شمایل پرآشوب را نمی‌داشت!

هراندازه هم که ظهور بنیادگرایی اسلامی را به‌عنوان یک ایدئولوژی توضیح دهیم بازهم یک عنصر خشک‌اندیش مذهبی در آن به‌سختی قابل‌درک است:‌ فنا! نه فنای عرفانی بلکه فنای واقعی مانند ۱۱ سپتامبر!

بنیادگرایی اسلامی از هر فرقه‌ای که باشد، با کینه و نفرت از «این جهان» به دنبال نابودی و فنای آنست تا به بهشت «آن جهان» که به قول سعدی «کآن را که خبر شد خبری باز نیامد» دست یابد. قدرت دولتی برای این فرقه‌ها نیز، گذشته از آن‌هایی که آلت دست و بازیچه‌ی قدرت‌های دیگرند، در عمل برای اینست تا سرزمینی جهت فراهم آوردن مقدمات نابودی جهان داشته باشند! از این نظر، حکومت‌های اسلامی از هر فرقه‌ای که باشند و هر ادعایی که مطرح کنند به دلیل نگاه «آخرالزمانی»، «عاشورایی» و «فنا پرست» خطرناک‌تر از آنند که با آن‌ها مماشات کرد! اگر جهان بیست سال پیش و پس‌ازآن هنوز این خطر را در رویداد عجیب ۱۱ سپتامبر درک نکرده، شاید تجهیز این فرقه‌های انتحاری به تسلیحات اتمی، چه در حکومت باشند یا نباشند، دنیا را به خود بیاورد. البته مثل ۱۱ سپتامبر دیگر دیر خواهد بود چون این‌همه نهادهای بین‌المللی نتوانسته‌اند آنچه را در برابر همگان است، «کشف» و «خنثی» کنند!

الاهه بقراط

کیهان لندن شماره ۳۲۸

پست‌های مرتبط

بیشترین خوشبختی‌ها برای بیشترین مردم

این سایت برای ارائه بهتر خدمات به کاربران خود ، از کوکی‌ها استفاده می‌کند.
This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish
قبول اطلاعات بیشتر