17.8 C
تهران
جمعه, ۱۰. فروردین , ۱۴۰۳

پایان شیرین (آلبوم جدید گروه کیوسک)

گروه کیوسک، ۱۸ سال پس از شروع فعالیت و سال‌ها تجربه و بالا پایین شدن، این بار تجربه‌ای نو را، نه‌فقط برای خودش بلکه برای دنیای موسیقی فارسی‌زبان، رونمایی کرد.

فیلم-آلبوم «پایان شیرین» فقط مجموعه‌ای از چند ترانه نیست که باهم به‌عنوان یک آلبوم معرفی می‌شود بلکه این بار آرش سبحانی قصه‌ای را روایت می‌کند که ایدهٔ اولیه آن بر اساس یک اتفاق تاریخی است و تصویری که از آن به‌جامانده است؛ تصویر اعدام با توپ جنگی.

 

 

«پایان شیرین» راوی داستان فردی است که با قاصدی کر و لال برای اجرای حکم اعدام فرستاده‌شده و هیچ‌کس نمی‌داند جرمش چیست، اما همه منتظر لحظهٔ اعدام‌اند و اگر کسی هم پرسشی مطرح کند یا ادعای حق‌جویی کند، با مشکل روبه‌رو خواهد شد. در سرتاسر فیلم لحظاتی هست که اتفاقات تاریخی و یا معاصر ایران را برای بیننده یادآوری می‌کنند. درواقع سبک قصه‌گویی «پایان شیرین» در متن قصه و ترانه‌ها ترکیبی است از رئالیسم انتقادی و رئالیسم جادویی که این امکان را برای ذهن مخاطب ایرانی فراهم می‌آورد که تمام صحنه‌های این انیمیشن را به زندگی روزمرهٔ حال حاضرِ خود تعمیم دهد یا با آن بسنجد. هرچند داستان اصلی دربارهٔ اعدام است اما در متن قصه و ترانه‌ها به حقوق زنان و چهرهٔ زنان موفق در تاریخ ایران نیز توجه شده و با کمک تصویرپردازی مناسب سیر تاریخی مشکلات زنان در جامعهٔ ایرانی نشان داده‌شده است.

مخاطب «پایان شیرین» هرقدر هم که با زبان طعنه‌آمیز کیوسک آشنا باشد، بازهم با دیدن صحنه‌هایی از این فیلم غافلگیر می‌شود. نشان دادن لایه‌های گوناگون فساد حکومتی و همچنین اشاره به نقض حقوق اولیهٔ انسان با موسیقی و انیمیشن کار ساده‌ای نیست، اما کیوسک با کمک هنرمندان ایرانی در حوزه‌های تصویرسازی، انیمیشن و فیلم‌سازی توانسته یک فیلم-آلبوم مفهومی و انتقادی تولید کند که جای آن در موسیقی ایران خالی بود.

با توجه به تعداد آهنگ‌ها و تکنیک‌های متفاوتِ تصویرسازی برای هر اثر شاید نوعی کاستی در یکپارچگی تصویریِ پروژه دیده شود، اما با گذارهای تکنیکی مناسب فضاها هوشمندانه تغییر می‌کنند و بیننده از تغییر‌ها در رنگ و تکنیک آزرده نمی‌شود. برای دنبال کنندگان موسیقی راک، سبک کیوسک و اجرای آرش سبحانی همیشه یادآور ستارگانی چون مارک نافلر بوده اما سبحانی در قطعه‌هایی چون کلاغ و فرشته‌ها انعطاف‌پذیری خود را برای قصه‌گویی نشان می‌دهد و کمی از چارچوب‌های کیوسک خارج ‌می‌شود. بدون شک از یک گروه مستقل با امکانات محدود، با در نظر داشتن هزینه‌های زیاد تولیدات چندرسانه‌ای، نمی‌توان «پایان شیرین» را با آثاری چون Axiom گروه آرکایو و یا دیوار پینک‌فلوید مقایسه کرد، اما «پایان شیرین» نقطه عطفی است در جریان موسیقی راک و داستان‌سرایی در موسیقی ایران.

فرید امین
برگرفته از رادیو فردا

 

فیلم موزیکال پایان شیرین اثری از گروه کیوسک و کج‌آرت (@kajartstudio) را می‌توانید هم‌اکنون در وب‌سایت sweetdestinythemovie.com یا صفحه‌ی کیوسک در Vimeo (لینک) تماشا کنید.

پست‌های مرتبط

بیشترین خوشبختی‌ها برای بیشترین مردم

این سایت برای ارائه بهتر خدمات به کاربران خود ، از کوکی‌ها استفاده می‌کند.
This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish
قبول اطلاعات بیشتر