20.4 C
تهران
شنبه, ۸. اردیبهشت , ۱۴۰۳

امنیت شهروندی و بنیادگرایی اسلامی در آلمان

همدلی ایرانیان و اسرائیلیان در برابر دروازه براندنبورگ برلین / آلمان

جنگ تروریستی حماس علیه اسرائیل، نیروهای پیدا و پنهان خشونت مقدس بنیادگرایان اسلامی را در آلمان (و در چندین کشور دیگر) به میدان کشاند؛ نیروهای متوحشی که با تمام وجود علیه تمدن و انسانیت هستند؛ تظاهرات آنان در چند شهر آلمان (و دیگر کشورهای متمدن)، فضایی از رعب و وحشت و ناامنی برای شهروندان به وجود آورده است.

شهروندان، نهادهای دمکراتیک، دولت‌های متمدن و… در مقابله با بنیادگرایان اسلامی و محافظت از ارزش‌های انسانی دمکراتیک، اقداماتی را انجام دادند. مانیفست روزنامه «بیلد»، یکی از پرتیراژترین روزنامه‌های آلمان هم در راستای مقابله با خشونت بنیادگرایان اسلامی و تهدیدی که از سوی آنان متوجه شهروندان و نهادهای دمکراتیک است، چند روز قبل به چندین زبان منتشر شد. ترجمه فارسی این مانیفست توسط کیهان لندن منتشرشده است. به گزارش کیهان لندن «کیهان لندن این مانیفست را که به پنج زبان آلمانی و عربی و روسی و ترکی و انگلیسی منتشرشده، به فارسی ترجمه کرده است؛ چراکه این مانیفست نه‌تنها برای همه‌ی جوامع باز و دموکراسی‌ها صادق است، بلکه در ارتباط با جنبش آزادیخواهانه‌ای که در ایران نیز علیه جمهوری اسلامی جریان دارد، حاوی همان نکات و مناسباتی است که مردم ایران برای آن‌ها مبارزه می‌کنند

مانیفست روزنامه «بیلد» آلمان درباره تقابل دو فرهنگ متضاد در یک کشور:‌ ما زندگی را دوست داریم و نه مرگ را!

تردیدی نیست که جنبش ملی و مردمی ایرانیان در داخل کشور و خارج از وطن، مبتنی بر مبارزه و گذار از حکومت فاشیسم دینی بوده و دستیابی به دمکراسی و جامعه‌ای امن و آزاد را در دستور فعالیت‌های مبارزاتی خود قرار داده است. به همین دلیل مقابله و مبارزه با انواع و اقسام بنیادگرایی اسلامی در آلمان و دیگر کشورهای جهان، در پیوند همه‌جانبه‌ با مبارزه علیه جمهوری اسلامی قرار دارد.

صاحب این قلم با اشاره به مانیفست «بیلد» و تأکید بر بندبند آن‌، بر این باور است که: هر انسانی- در آلمان و یا ایران و هر جای دنیا، از حق طبیعی زندگی و حقوق مدنی انتخاب سبک شخصی زندگی برخوردار است؛ در این راستا، قانون اساسی مبتنی بر اصول بنیادین «حقوق جهانی بشر»، تأمین‌کننده حقوق طبیعی انسان‌ها بوده و قوانین عرفی و موضوعه‌ای که رواداری (تلورانس) و دمکراسی حقوقی (لائیسیته) را در جامعه به اجرا درمی‌آورند، حافظ منافع فردی و جمعی شهروندان هستند.

وجود رواداری و دمکراسی همان‌طور که مدافع حقوق انسانی هستند، برخوردهای فیزیکی- ترور- توهین و… در اعتقادات- ارزش‌ها- پوشش و… شهروندان را برنمی‌تابد و با استفاده از شیوه‌های مختلف، علیه این‌گونه برخوردها که از سوی بنیادگرایان اسلامی بروز می‌یابد، به مقابله جدی و همه‌جانبه‌ می‌پردازد.

همچنان که در اصول اولیه مخالفان دمکراتیک جمهوری اسلامی تأکید شده است، هر انسانی در انتخاب دین- اخلاق- ارزش- پوشش و… آزاد است؛ این‌همه بنیان‌ها و اصول جهان متمدن است که موردتهاجم و خشم بنیادگرایی اسلامی قرارگرفته و در سرتاسر جهان، بشریت را تهدید می‌کند و زندگی را برای انسان‌ها آزاردهنده کرده است. مقابله با بنیادگرایی اسلامی، در گستره‌ای به ابعاد فرد انسان‌ها در آلمان- ایران و دیگر کشورها به جنبشی همگانی و در همبستگی حقوقی و انسانی باید تبدیل شود. جنبشی که همه افراد بشر را در فراسوی جنسیت- قومیت- ادیان و مذاهب در برمی‌گیرد.

دکتر نادر زاهدی
دکتر نادر زاهدی

بنا بر آنچه به کوتاهی اشاره کردم، حقانیت تعیین‌کننده دنیای امروز از ایران تا آلمان و از اسرائیل تا مناطق جنگی اوکراین و افغانستان، در دفاع از دمکراسی و حقوق شهروندی و مقابله با توحش و خشونت مقدس بنیادگرایی اسلامی قرار دارد؛ همان‌طور که در مانیفست «بیلد» آمده است:

«دنیای ما در بی‌نظمی بسر می‌برد و ما در میانه‌ی آن هستیم. از زمان حمله تروریستی حماس علیه اسرائیل، ما در کشور خود بُعد جدیدی از نفرت علیه ارزش‌هایمان، علیه دموکراسی و علیه آلمان را به چشم می‌بینیم.

در روزهای گذشته آنچه به نمایش گذاشته‌شده که از مدت‌ها پیش در جامعه ما در حال رسیدن به درجه جوش بود تا به غلیان درآید: در کشور ما انسان‌های زیادی وجود دارند که با نوع زندگی ما مبارزه می‌کنند. انسان‌هایی که قتل غیرنظامیان بی‌گناه را جشن می‌گیرند. کسانی که به فرزندانشان می‌آموزند که از دیگران نفرت داشته باشند چون آن‌ها «کافر» هستند. کسانی که می‌خواهند دامن و یا شلوار پوشیدن زنان را ممنوع کنند. آن‌هایی که به قانون اساسی ما  توجه و اعتنایی ندارند و بجای آن پای منبر موعظه‌گران افراطی می‌نشینند. همان‌ها که از بردباری سوءاستفاده می‌کنند چرا که خواهان جامعه دیگری هستند.

ما حق نداریم این موضوع را بپذیریم. این‌طوری نمی‌تواند ادامه داشته باشد.

اگر الآن زمین بخوریم، سقوط خواهیم کرد!

آلمان باید همین الآن «نه» بگوید! به نفرت علیه یهودیان، به دشمنی با انسان‌ها و به همه آن‌هایی که به ما «نه» می‌گویند. چرا که در کشور چنین فوق‌العاده و با  آغوش باز که ما داریم، کرامت «هر» انسانی خدشه‌ناپذیر است: صرف‌نظر از اینکه چه رنگی داشته باشد، به کدام زبان حرف بزند، و به چه اعتقاد داشته باشد. باید از این کرامت دفاع کرد! اگر الآن زمین بخوریم، سقوط خواهیم کرد

برگرفته از کیهان لندن

پست‌های مرتبط

بیشترین خوشبختی‌ها برای بیشترین مردم

این سایت برای ارائه بهتر خدمات به کاربران خود ، از کوکی‌ها استفاده می‌کند.
This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish
قبول اطلاعات بیشتر