23.7 C
تهران
شنبه, ۸. اردیبهشت , ۱۴۰۳

برای زنده نگه‌داشتن شعله انقلاب زن، زندگی، آزادی متحد باشیم

شهبانو فرح پهلوی

شهبانو فرح پهلوی

 

شهبانو فرح پهلوی بامداد یکشنبه، ۱۹ شهریور، به مناسبت نزدیک شدن به سالگرد خیزش سراسری و کشته شدن مهسا امینی، در پیامی صوتی، ضمن تمجید از مبارزات و شجاعت‌های مردم معترض در ایران، با خانواده‌های دادخواه ابراز همدردی کرد و آینده‌ای روشن برای ایران را نوید داد.

شهبانو فرح پهلوی، همسر پادشاه فقید ایران، پیامش را این‌گونه آغاز کرد: «یک سال گذشت از روزی که مهسا، دختر ایران را برای ابتدایی‌ترین حق زندگی‌اش کشتند و به دنبال آن، زخمی کهنه سر باز کرد تا زن و مرد یک ملت از هر جای این سرزمین یکدل و یک‌صدا شوند و از زن، زندگی و آزادی بگویند. مهسا ژینا امینی معرف تمام کسانی بود که در ۴۴ سال گذشته قدم‌به‌قدم پیش رفتند تا استبداد دینی را عقب برانند و عقب‌ماندگی‌های تاریخی وطنشان را جبران کنند و آن را دوباره بسازند.»

شهبانو فرح پهلوی با بیان اینکه «تک‌تک نام‌های جان‌باختگان سال و دورانی که گذشت، شناسنامه ایران ما هستند»، افزود: «به روان پاک جان‌باختگان راه آزادی میهن درود می‌فرستم و با خانواده‌هایشان که این روزها زیر فشار و آزار فزاینده از سوی رژیم قرار دارند، همدردم. این درد مشترک پیمان ما برای رسیدن به درمان مشترک است. اشخاص و گروه‌ها می‌آیند و می‌روند؛ آنچه می‌ماند، اراده واقع‌بینانه و اطمینان به پیروزی است که فکرهای راهگشا بیافرینند و سرنوشت نهایی این مبارزه را رقم می‌زنند.»

شهبانو فرح پهلوی
شهبانو فرح پهلوی

در بخش پایانی سخنان شهبانو فرح پهلوی به مناسبت یک‌سالگی خیزش ملی ایرانیان، آمده است: «من دست تمام هم‌میهنانم را که بر این اطمینان و اراده‌اند، می‌فشارم. از همه نیروهای نظامی و انتظامی میهن‌پرست می‌خواهم که به وظیفه انسانی و میهنی خود عمل کنند و حافظ جان هم‌میهنانشان در مقابل سرکوبگران باشند. باهم برای زنده نگه‌داشتن شعله انقلاب زن، زندگی، آزادی متحد باشیم. به امید پیروزی نور بر تاریکی.»

نیروهای سرکوبگر نظام جمهوری اسلامی طی یک ماه اخیر شمار زیادی از اعضای خانواده کشته‌شدگان خیزش سراسری سال گذشته را بازداشت کرده‌اند تا بدین طریق مانع از برگزاری مراسم سالگرد از سوی خانواده‌های معترض و دادخواه شوند؛ اما انتشار تصاویری از دیوارنویسی‌های گسترده و چاپ فراخوان‌های مردمی علیه جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که بسیاری از مردم در ایران در تدارک از سرگیری اعتراض‌های سراسری و ملی در شهرهای مختلف از روز ۲۵ شهریورند.

پیش‌ازاین، شاهزاده رضا پهلوی نیز در آخرین سخنانش درباره سالگرد خیزش سراسری که روز پنجشنبه ۱۶ شهریور منتشر شد، خطاب به مردم ایران گفته بود: «در سالروز قتل مهسا امینی موج نوینی از انقلاب ملی را کلید بزنید. آزادی و آبادی کشورمان ایران زمانی به دست می‌آید که جمعیتی آگاه، مصمم، فداکار و متحد از ایرانیان به درک درد و درمان مشترک برسند. راه رهایی و آسایش شما برچیده‌ شدن بساط این رژیم اهریمنی از ایران عزیزمان است. درد ایران ابعاد ملی دارد و درمان آن نیز ملی‌ است.»

هم‌زمان گیلا گاملیل، وزیر اطلاعات اسرائیل، روز جمعه درباره ملاقات قبلی‌اش با شاهزاده رضا پهلوی در کشور اسرائیل کنار دیوار ندبه، توضیح داد: «وقتی به همراه شاهزاده رضا پهلوی مقابل دیوار ندبه در اورشلیم ایستاده بودم‌ــ‌ درباره کمک کوروش کبیر به یهودیان اطلاع دارم‌ــ در روح من تحولی ایجاد شد مبنی بر آنکه اکنون نوبت ما است. ما باید آن را به مردم ایران بازگردانیم. ما باید به آن‌ها کمک کنیم تا از این شرایط وحشتناکی که در آن گرفتارند، بیرون آیند.»

شاهزاده رضا پهلوی در پیام ویدیویی که روز پنجشنبه ۱۶ شهریور (هفتم سپتامبر) منتشر کرد، نیز گفته بود:‌ «آزادی و آبادی کشورمان ایران زمانی به دست می‌آید که جمعیتی آگاه، مصمم، فداکار و متحد از ایرانیان به درک درد و درمان مشترک برسند.»

او سپس با خطاب قرار دادن «کارگر و کارمند و بازنشسته‌ای که ماه‌ها است حقوق دریافت نکرده‌ و حقوقش کفاف خرجشان را نمی‌دهد، دانشجو و استاد دانشگاهی که اخراج و زندانی می‌شود، نظامی میهن‌دوستی که تضعیف جایگاه نیروی دفاعی کشور به دست سران آلوده و جنایتکار آزارش می‌دهد، پلیسی که لباسش به لباس سرکوب بدل شده است، حافظ محیط‌ زیستی که شاهد فرسایش هرروزه جنگل‌ها و دریاچه‌های ایران است، نویسنده و هنرمندی که سانسور می‌شود، ورزشکاری که از دخالت و فشار نهادهای امنیتی به ستوه آمده، دین‌داری که دینش دستمایه کسب قدرت و ثروت‌اندزی مشتی دین‌فروش شده و تک‌تک شهروندان ایران که وطن برایشان زندان شده است»، تنها راه رهایی و آسایش ‌آنان را «برچیده شدن بساط این رژیم اهریمنی از ایران عزیزمان»‌ دانست.

برگرفته از ایندیپندنت فارسی

پست‌های مرتبط

بیشترین خوشبختی‌ها برای بیشترین مردم

این سایت برای ارائه بهتر خدمات به کاربران خود ، از کوکی‌ها استفاده می‌کند.
This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish
قبول اطلاعات بیشتر