16.7 C
تهران
پنجشنبه, ۶. اردیبهشت , ۱۴۰۳

مشروطیت ضرورت و امکان دمکراتیک برای ایران

شاهزاده رضا پهلوی

مصاحبه شهبانو فرح پهلوی با وب‌سایت ایتالیایی «لیبرو» و یادداشتی که شاهزاده رضا پهلوی در رابطه با سوءقصد به سلمان رشدی منتشر کردند، بار دیگر و این بار با جدیت و اهتمامی‌ بیشتر از قبل مسئله مشروطیت و نظام سیاسی دمکراتیک ایران آینده را در میان کنشگران سیاسی و اندیشمندان به محور گفتمان ایرانی تبدیل کرده است.

شهبانو در بخشی از سخن خود بر بازگشت سلطنت به ایران و موضوعیت سلطنت مشروطه پرداختند و نقش خاندان پهلوی را در مدرن‌سازی ایران موردتوجه قراردادند. مسئله حقوق زنان و پیشرفت ایران، از مسائلی هستند که شهبانو بر آن‌ها تأکید کرده و ساخت ایران فردا را بر پایه حقوق انسانی ایرانیان دانستند. به تعبیر رسای شهبانو فرح پهلوی «آنچه بیش از همه برایم جالب است این است که پس از سال‌ها و پس از آن‌همه سخنانی که علیه ما گفته شد، بسیاری از کسانی که در آن زمان با ما مخالف بودند، ازجمله برخی از سیاستمداران خارجی که اصلاً طرفدار پیشرفت و توسعه ایران نبودند، متوجه آنچه شده‌اند که شاه برای کشور ما انجام داده است. و مهم‌ترین نکته این است که ایرانیان متولد پس از انقلاب نیز امروز این حقیقت را می‌بینند و به‌نوبه خود احساس همدردی و عشق شدید به پهلوی در حال افزایش است.»

https://kayhan.london/fa/1401/05/27/295812/

شهبانو در این گفتگو همچنین تأکید کرده‌اند: «در سال‌های اخیر در ایران تظاهرات خیابانی متعددی برگزارشده که جوانان با صدای بلند شعار می‌دادند: رضاشاه روحت شاد! (به معنای واقعی کلمه: رضاشاه روحت شاد). شاه در مورد مسائل کشور، موردعلاقه مردم و درعین‌حال مورد نفرت گروه‌های مختلف سیاسی و عقیدتی بود؛ اما آنچه امروز من و خانواده‌ام را به حرکت درمی‌آورد، همدلی جوانان ایران با یاد و خاطره شاه و دریافت این‌همه محبت از جانب کسانی است که دیروز با ما مبارزه می‌کردند، درحالی‌که امروز از حمایت از انقلاب پشیمان هستند.»

دکتر نادر زاهدی
دکتر نادر زاهدی

تردیدی نیست که مسئله سلطنت مشروطه و نظام سیاسی دمکراتیک، از مرکزیت فعالیت‌های سیاسی- فرهنگی و تبلیغاتی اپوزیسیون به شمار می‌رود؛ ساختار لیبرال- دمکرات و ماهیت ملی و مشروطه، نظامی‌ است که آزادی‌های سیاسی- اجتماعی، رشد اقتصادی و صنعتی، رفاه اجتماعی و تحقق کرامت انسانی ایرانیان را در دستور کار خود قرار داده است. همچنان‌ که تعیین نظام سیاسی آینده نیز مبتنی بر مشارکت دمکراتیک و آزاد ایرانیان بوده و مشروعیت و حقانیت و کارآمدی آن منوط به انتخاب آزادانه‌ی شهروندان خواهد بود.

سلطنت‌خواهی بخش عمده‌ای از ایرانیان که در اعتراضات سال‌های اخیر با طرح و ابراز شعارهایی در تائید خاندان ایران ساز پهلوی بر زبان آورده‌اند، مسئله دیگری است که شهبانو فرح پهلوی به آن در گفتگوی خویش اشاره داشتند؛ بی‌شک دوران پنجاه‌ساله سلطنت پهلوی در ایران و عملکرد و خدمات آن‌یکی از مقاطع تاریخی سرنوشت‌ساز و دوران‌سازی است که باوجود ضعف و کمبودهایی که داشته، قابلیت دفاع و نوسازی ایده‌ها و افکارش را دارد. بر این اساس سخن و طرح جالب و قابل‌تأملی که شهبانو فرح در بازگشت پادشاهی مشروطه و نقش شاهدخت نور برای آینده داشتند، روزنه‌ای تازه برای پایه‌گذاری نظام حقوقی برابر زنان و مردان در مشروطیت دمکراتیک ایران آینده می‌گشاید؛ طرفه آنکه ایشان در پاسخ به خبرنگار ایتالیایی می‌گویند «اگر سلطنت در ایران باشد، نور جانشین پدرش می‌شود. قانون اساسی قدیمی‌‌ ما جایگاه مهمی‌‌ را برای زنان به رسمیت می‌شناخت. زمانی که شاه مرا به‌عنوان نایب‌السلطنه منصوب کرد، هدفش برجسته کردن نقش و اهمیت زنان در یک کشور مسلمان در خاورمیانه بود.»

https://kayhan.london/fa/1401/05/28/295965/

گفتگوی اخیر شهبانو فرح پهلوی با وب‌سایت ایتالیایی «لیبرو» در حالی انجام‌شده که رژیم جمهوری اسلامی بیش از قبل فرایند فروپاشی سیاسی- اقتصادی و فرهنگی را طی می‌کند، درصحنه‌های بین‌المللی و دیپلماتیک گرفتاری‌های جدی دارد و به همین خاطر دست به ترور مخالفان فکری و سیاسی می‌زند؛ اعتراضات مردم در برخی شهرهای ایران همچنان ادامه دارد و سیاست سرکوب و خفقان همراه با فساد اقتصادی، موجب ریزش نیروهای وفادار به جمهوری اسلامی و دوری بخشی از طرفداران سابق‌اش از آن شده است. درواقع، سخنان شهبانو فرح پهلوی در «لیبرو» و پیام تازه شاهزاده رضا پهلوی در وال‌استریت ژورنال در مخاطب قرار دادن کشورهای اروپایی نسبت به شرایط جدید ایران و موقعیت رشد یابنده اپوزیسیون، راهکارهایی هستند برای نوین‌سازی اندیشه و رفتار مبارزه و مقابله با جمهوری اسلامی و رسیدن به آینده دمکراتیک- سکولار و مشروطه ایران.

پست‌های مرتبط

بیشترین خوشبختی‌ها برای بیشترین مردم

این سایت برای ارائه بهتر خدمات به کاربران خود ، از کوکی‌ها استفاده می‌کند.
This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish
قبول اطلاعات بیشتر