20.4 C
تهران
شنبه, ۸. اردیبهشت , ۱۴۰۳

شباهت‌های سرکوب در ارتجاع سرخ و سیاه

ارتجاع سرخ و سیاه

نظام استوار بر «عیّاشی با قتل و شکنجه و آزار»

 

با این مرور تاریخی بر سیستم امنیتی کمونیست‌ها در روسیه و مشاهده تشابه محتوایی آن با سیستم امنیتی نظام جمهوری اسلامی، به این حقیقت انکارناپذیر می‌رسیم که سازمان‌های امنیتی رژیم‌های ایدئولوژیک و تمامیت‌خواه، نقشی عظیم و تعیین‌کننده نه‌تنها در سرکوب و حذف مخالفان بلکه در تخریب جامعه دارند و این تخریب، محدود به زمان حکمرانی این نظام‌ها نخواهد بود.

لنین برای حفظ انقلاب تصمیم به استفاده از مشت آهنین می‌گیرد و می‌گوید: «ما هرگز به هدف خود نخواهیم رسید اگر شیوه ترور را به کار نگیریم!»

انقلاب به عدالت نیاز ندارد بلکه نیاز به «تشکیل یک ارگان انقلابی است تا کار ضدانقلاب را یکسره کند.» – زمان ترور دسته‌جمعی مخالفان فرارسیدهاست. لنین، انقلابیون تشنه به خون خود را رها می‌کند تا به جان روسیه بیافتند. بدین ترتیب، یکی از وحشتناک‌ترین کشتارهای جمعی تاریخ به وقوع می‌پیوندند.

الهام‌بخش لنین در مواجهه با مخالفان خود، «کمون پاریس» و کشتار مخالفان از جانب انقلابیون فرانسه است.

کشتار عریان غیرخودی‌ها، با هدف ایجاد رعب و وحشت دائم میان مخالفان در جریان است. مخالفان باید از شدت این وحشت، قادر به هیچ حرکتی نباشند و به سکوت و بی‌تفاوتی روی بیاورند. برای نیل به این هدف، روزبه‌روز بر تعداد مأموران امنیتی اضافه می‌گردد. تنها در عرض یک سال ۱۹۱۸، این تعداد، از ۱۲۰۰۰ نفر به ۴۰۰۰۰ نفر افزایش پیدا می‌کند.

«افراد چکا منحرف بودند و همه‌جا با سوءظن به هر چیزی، نقشی از توطئه می‌دیدند. رهبر چکا خودش این افراد را نیمه گندیده می‌نا‌مید.»

«چکا» در جذب اعضای خود به افراد روان‌پریش با اختلالات روانی نیز روی می‌آورد. بنا بر محاسبات «چکا»، سادیست‌ها بهترین گزینه برای کار در این سازمان بودند چراکه در زمان دستگیری افراد و انجام شکنجه برای گرفتن اعتراف و نیز برای ایجاد رعب و وحشت در سطح جامعه، مؤثرتر از هرکسی کار می‌کنند.

بسیاری از شکنجه‌های «چکا» برگرفته از شکنجه‌های دوران انکیزاسیون قرون‌وسطا بود. شکنجه‌هایی مانند آویزان کردن افراد به شکل سروته؛ اما بلشویک‌ها خود، شیوه‌های رذیلانه دیگری را نیز ابداع می‌کنند. از جمله ساختن مجسمه زنده از زندانی است که در «آویل» واقع در غرب روسیه به‌کاربرده می‌شد. این کار با قرار دادن زندانی در هوای سرد بیرون و ریختن آب بر سر و روی او آغازشده و با یخ زدن زندانی به پایان می‌رسد!

سرکوب از طریق اعمال خشونت و ترور، تسلط بلشویک‌ها را بر سرتاسر روسیه تثبیت می‌کند.

منبع: مجله «تاریخ مصور جهان» Världens illustrerad historia؛ شماره ۱۸؛ سال ۲۰۲۰

 

ترجمه و تنظیم: بهروز فتحعلی

برگرفته از کافه لیبرال

پست‌های مرتبط

بیشترین خوشبختی‌ها برای بیشترین مردم

این سایت برای ارائه بهتر خدمات به کاربران خود ، از کوکی‌ها استفاده می‌کند.
This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish
قبول اطلاعات بیشتر