24.9 C
تهران
جمعه, ۷. اردیبهشت , ۱۴۰۳

ترورهای پاریس چه پیامدهایی خواهند داشت؟

سه روز پس از حملات مرگبار پاریس، فرانسه در ظهر دوشنبه ۱۶ نوامبر، به مدت یک دقیقه در سکوت فرورفت. در مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات و شرکت‌ها و در شهرهای کوچک و بزرگ این کشور، فرانسوی‌ها به یاد قربانیان حملات تروریستی جمعه و برای فراموشی بربریت، یک دقیقه سکوت کردند.

روز دوشنبه همچنین کنگره ورسای با حضور نمایندگان مجلس ملی و سنای فرانسه تشکیل شد. در این کنگره فرانسوا اولاند خواستار همبستگی ملی فرانسویان و هم‌چنین تمدید سه‌ماهه وضعیت اضطراری در کشور شد.

روز دوشنبه، هویت پنج تروریست انتحاری نیز توسط دادستان پاریس اعلام شد. هشت نفر از مهاجمان توسط پلیس یا انفجار کمربندهای انتحاری‌شان کشته‌شده‌اند. یکی از آن‌ها، صلاح عبدالسلام ناپدیدشده و پلیس بین‌المللی در تعقیب اوست. او نقش تدارک کننده را داشت و اتومبیل سیاه‌رنگ پولو را که سه تروریست در مقابل تالار باتاکلان از آن پیاده شدند و حاضران را به گلوله بستند، او از بلژیک اجاره کرده بود.

روز دوشنبه پلیس ضد ترور فرانسه طی ۱۵۰ یورش در شهرهای مختلف فرانسه ازجمله در لیون، تولوز و گرونوبل، ۴۰ مظنون را بازداشت کرد. خبرگزاری فرانسه از کشف سلاح ازجمله «آرپی‌جی» نزد این افراد خبر داد. ده هواپیمای جنگی فرانسه نیز در شامگاه یکشنبه به مواضع ازجمله یک پایگاه آموزشی داعش در شهر رقه بمب ریختند. ده هزار سرباز ارتش در پاریس و شهرهای دیگر فرانسه به گشت زنی مشغول‌اند.

فرانسه دیگر همان فرانسه‌ای نخواهد بود که پیش از حملات مرگبار ۱۳ نوامبر بود. عواقب سیاسی این حملات که ده ماه پس از حملات تروریستی ژانویه گذشته به دفتر مجله شارلی ابدو و کشته شدن روزنامه‌نگاران صورت گرفته، گسترده خواهد بود.

در باره این رویدادها پرسش‌هایی را با دو کارشناس سیاسی و اجتماعی ساکن پاریس، شاهین فاطمی رییس دانشکده بازرگانی و اقتصاد دانشگاه آمریکایی پاریس و محمد صدیق یزدچی نویسنده و فیلسوف در میان می‌گذارد. دو ایرانی ساکن پاریس، سوسن ضیایی و سیما مرشاک نیز از مشاهدات خود در زمان وقوع حملات می‌گویند.

پست‌های مرتبط

بیشترین خوشبختی‌ها برای بیشترین مردم

این سایت برای ارائه بهتر خدمات به کاربران خود ، از کوکی‌ها استفاده می‌کند.
This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish
قبول اطلاعات بیشتر