24.8 C
تهران
جمعه, ۷. اردیبهشت , ۱۴۰۳

شاهزاده در «جاده ابریشم» اروپا؛ مونیخ، پاریس، لندن و بروکسل

پارلمان اروپایی در بروکسل

دیدارهای اروپایی فرزند شاه فقید ایران که از حضور پررنگ در اجلاس امنیتی مونیخ آغاز شد و با رفتن به مقر پارلمان اروپایی در بروکسل به انجام می‌رسد، نقطه عطف با اهمیتی است در مسیر مبارزات مردم ایران برای عبور از جمهوری اسلامی، و آماده‌سازی افکار عمومی، قانون‌گذاران و سیاستمداران اروپا با روند دگردیسی سیاسی اجتناب‌ناپذیری که از زمان قتل مهسا امینی در کشورشان آغازشده است.

خیزش جاری ضد دیکتاتوری مذهبی در ایران که متفاوت با جنبش یا جریان‌های اعتراضی گذشته، این بار تمامیت حکومت را هدف گرفته؛ مرحله‌ای است حساس در روند فروپاشی آن‌که پیش‌تر آغازشده است. اگرچه حکومت با قتل بیش از ۶۰۰ نوجوان، جوان و زن و مرد معترض ایرانی و محبوس کردن هزاران تن دیگر، اعتراض‌ها را به زیرپوست شهرها  برده، اما اراده براندازی نزد آن‌ها و در عرصه‌های هنر، موسیقی و سینمای جهان پویا مانده و تا رسیدن به هدف نهایی دوام خواهد داشت. در ادامه این روند و درنتیجه کنش‌های مردم و واکنش‌های بی‌رحمانه حکومت، افت‌و‌خیز داخلی اجتناب‌ناپذیر است؛ چنانکه در نگاه و نظر و رفتار سیاست‌گذاران کشورهایی که حکومت مذهبی ایران را همچنان در قدرت می‌بینند تا جای ممکن و در جهت منافع ملی خود، تعامل با آن را کم‌هزینه‌تر از ایستادن در کنار مردم ایران و مخالفان حکومت می‌دانند. در این مرحله از مبارزه، اقدام فعال نمایندگان مردم معترض و رهبران برون‌مرزی مخالفان، از یک‌سو پژواک صدای خفته آن‌ها در جهان می‌شود و از سوی دیگر، حلقه اتصال ایرانیان خارج از کشور با هم‌وطنان معترض در داخل کشور.

شاهزاده رضا پهلوی که رسانه‌های جهانی عموماً از او به‌عنوان «فرزند شاه سابق ایران» یاد می‌کنند، با تکیه‌بر تجربه‌های ۴۳ ساله و مهارت‌های  فردی و شهرت جهانی، ایفای هر دو نقش را در تور اروپایی جاری با موفقیت چشمگیر آغاز کرد و ادامه داده است. شرکت او در کنفرانس امنیتی مونیخ که گردهمایی سالانه تأثیرگذاری است و محلی برای دیدارهای خبرساز چهره‌های شناخته‌شده جهانی، گام نخست در جاده ابریشم شاهزاده بود که با عبور از پاریس و لندن در شهر بروکسل به پارلمان اروپایی می‌رسد. بازتاب اظهارات او در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ و شمار قابل‌توجه تماس‌های او با رسانه‌های جهانی وسیله‌ای بود با ارزش در معرفی پلشتی‌های دیکتاتوری مذهبی حاکم بر ایران و تأکید بر ضرورت عبور از تمامیت آن.

در پاریس رونق دیدار شاهزاده با سناتورهای فرانسوی در مقایسه با گام‌های دیگر شاید بازتاب خبری معتدل داشت که باید آن را تا حدودی نتیجه تعلل و مماشات دولت کنونی فرانسه دانست. هرچند که این کاستی نسبی را ولیعهد سابق ایران با حضور در نشست خبری موسسه مطبوعاتی آمریکایی-اروپایی در فرانسه و گفتگو تلویزیونی با دو چهره آشنای فرانسه به‌خوبی جبران کرد.

رضا تقی‌زاده
رضا تقی‌زاده

حضور چندروزه شاهزاده در لندن را شاید بتوان تأثیرگذارترین بخش از سفرهای اروپای جاری او دانست. به‌خصوص رفتن ایشان به محل وزارت خارجه بریتانیا و دیدار و مذاکره «پشت درهای بسته» با مقامات آن وزارتخانه. اگرچه رسماً اعلام نشد، اما گفته شد که در دیدار با شاهزاده، جیمز کلورلی وزیر خارجه بریتانیا از او استقبال کرده و در گفتگو با او حضورداشته است. تعیین موضع دولت محافظه‌کار بریتانیا در قبال حکومت مذهبی تهران و نحوه پشتیبانی آن از مواضع مخالفان حکومت، با در نظر داشتن اهمیت لندن در پذیرایی از مراکز خبری بین‌المللی و همچنین شبکه‌های فارسی‌زبان را می‌توان بسیار تأثیرگذار دانست. دولت وقت بریتانیا در جریان انقلاب سال ۵۷ ایران نقشی حائز اهمیت در تحریک احساسات عمومی ایفا کرد. شمار قابلی از مردم ایران لندن را در به قدرت رسیدن مذهبیون مقصر می‌دانند و به این دلیل خاص، محتوای مذاکرات فاش نشده مقامات رسمی آن‌ها با شاهزاده می‌تواند قابل‌توجه باشد.

گفتگوهای جدی و منتشرنشده شاهزاده رضا پهلوی در محل وزارت خارجه بریتانیا را باید در چارچوبی متفاوت با دیدارهای روابط عمومی گونه پومپیئو، وزیر خارجه  سابق آمریکا یا ملاقات‌های مشابه روسای جمهور آلمان و فرانسه با چند تن از چهره‌های غیرسیاسی شناخته‌شده ایرانی قرار داد. جلسه مصاحبه مطبوعاتی شاهزاده رضا پهلوی و حضور او در پارلمان وستمینیستر که با میزبانی بنیاد هنری جکسون صورت گرفت دومین حضور او طی ده سال اخیر در مجلس عوام بود.

استقبال رسانه‌های خبری از جلسه پیشین در مجلس عوام بریتانیا که نویسنده نیز به‌عنوان سخنگوی موقت «شورای ملی» شاهزاده رضا پهلوی را همراهی می‌کرد، به‌هیچ‌وجه در ابعاد انعکاس وسیع دیدار اخیر او نبود. ازجمله مصاحبه اختصاصی با نشریه بانفوذ تلگراف که به‌نوبه خود نشانه تغییر هوا در لندن نسبت به آینده سیاسی ایران و فرجام حکومت کنونی ایران است. استقبال گرم و پرشمار روز دوشنبه ایرانیان از شاهزاده در مسیر حرکت او از لندن به آکسفورد برای سخنرانی و شرکت در جلسه پرسش و پاسخ اتحادیه دانشجویان که آشکارا مرکب از مشروطه‌خواهان بود، نشان داد که رهبری اعتراضات درون ایران به‌تدریج از جریان‌های فرعی و کم نفس فاصله می‌گیرد و به‌گونه‌ای از وحدت نزدیک‌تر می‌شود.

فهرست سخنران‌های اتحادیه دانشجویان دانشگاه اکسفورد چند روز پیش تغییر کرد و سه نام تازه به مهمانان که برای سخنرانی دعوت می‌شوند، افزوده شد: شاهزاده رضا پهلوی، سفیر اوکراین در لندن و جان میجیر، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا. این تغییر و ترکیب تازه سخنرانان اتحادیه به‌نوبه خود نشان حدودی است که برای جایگاه سیاسی شاهزاده قائل شده‌اند. در این مرحله از مبارزات مردم ایران با حکومت مذهبی، پشتیبانی نمایندگان جریان‌های فرعی از نقش فراگیر شاهزاده برای انعکاس دادن صدای مردم ایران و مذاکرات او با کارگزاران سیاسی دولت‌ها و قدرت‌های بزرگ، می‌تواند زمان رسیدن به انتهای راه و پایان دادن به عمر دیکتاتوری مذهبی تهران را کوتاه‌تر کند.

خیزش پرهزینه و خون‌بار مردم ایران بدون تردید، عامل اصلی و تعیین‌کننده در ایجاد وضعیت کنونی درصحنه جهانی و پشتیبانی بیشتر افکار عمومی از مبارزه دلیرانه زنان و مردان ایران برای عبور از جمهوری اسلامی بوده است. اینک این بر عهده نمایندگان جریان‌های سیاسی است که از این موقعیت مطلوب فراهم آمده در جهت آزادی ایران و تحکیم اتحاد ملی که خواسته اکثریت مردم است بهره بگیرند.

شاهزاده رضا پهلوی قرار است که در گام پایانی تور اروپایی جاری روز چهارشنبه در پارلمان اروپایی حاضرشده و ضمن تشریح وضعیت مردم ایران، روش‌های پشتیبانی از اعتصاب‌ها، جلب همکاری بیشتر کشورهای اروپایی از مطالبات مردم و عمق خشونت و اقدامات غیرانسانی حکومت تهران را با قانون‌گذاران اروپایی  در میان بگذارد و موفقیت او در این مأموریت، پیروزی مردم ایران برای رسیدن به مقصد خواهد بود.  

 

برگرفته از ایندیپندنت فارسی

پست‌های مرتبط

بیشترین خوشبختی‌ها برای بیشترین مردم

این سایت برای ارائه بهتر خدمات به کاربران خود ، از کوکی‌ها استفاده می‌کند.
This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish
قبول اطلاعات بیشتر