14.9 C
تهران
جمعه, ۱۰. فروردین , ۱۴۰۳

جمهوری اسلامی و تهدید منافع ملی ایران

هرروز که از عمر جمهوری اسلامی می‌گذرد، ایران و ایرانیان بیش از قبل دچار مشکلات و مسائلی می‌شوند که چه‌بسا با سپری شدن زمان مناسب، نتوان از عهده جبران آن‌ها برآمد. سیاست‌های تنش‌زایی جمهوری اسلامی در برخی کشورهای منطقه و در روابط بین‌المللی از سویی و اعمال خشونت و فساد فزاینده از سوی دیگر، بیشترین تخریب و ضرر را متوجه منافع ملی ایران کرده است. منافع ملی که از نیروهای انسانی متخصص و کارآزموده گرفته تا ذخایر ارزی و منابع طبیعی را در اهداف سیاسی- اقتصادی و فرهنگی ضد ملی جمهوری اسلامی قرار داده است.

تنش‌زایی در سیاست خارجی رژیم که با اعزام نفت‌کش‌های ایران به سواحل ونزوئلا و چین در روزهای گذشته، نوعی بی‌قانونی از اصول حقوق بین‌الملل بود، هم چون موارد قبلی، فشارهایی را متوجه شهروندان ایرانی کرده است. از طرفی اخبار جسته‌وگریخته حکایت دارند که از هواپیماهای جنگی روسیه برای انجام عملیات در خاک سوریه، از آسمان ایران در موارد متعدد استفاده کرده‌اند. از طرف دیگر سیاست‌های یهودی‌ستیزی و تبلیغ مسلح شدن تروریست‌های فلسطینی، بیش از آن‌که در خدمت ایرانیان باشد، جامعه جهانی را علیه منافع ملی ایران بسیج کرده و چهره‌ای مخدوش و غیرانسانی از این کشور باستانی نشان می‌دهد.

دکتر نادر زاهدی
دکتر نادر زاهدی

تردیدی نیست که اصرار در صرف هزینه‌های میلیاردی در سوریه که از سوی عاملان و مجریان جمهوری اسلامی در نه سال گذشته بر آن تأکید و اقدام شده است، بخش عمده‌ای از ثروت ملی ایرانیان را راهی سوریه و برای نجات حکومت مستبد و ضد مردمی بشار اسد قرار داده است. در کنار این مسائل، ارسال سلاح و پول نقد به تروریست‌های لبنانی و یمنی و دخالت‌های غیرحقوقی و نا لازم در امور کشورهایی نظیر عراق و افغانستان، سویه دیگری از تخریب و غارت منافع ملی ایران و ایرانیان توسط رژیم جمهوری اسلامی را در حافظه تاریخی ملت ایران و جهانیان به ثبت رسانیده است. این اقدامات جمهوری اسلامی باعث شده تحریم‌های جدیدی از سوی مجامع بین‌المللی و ایالات متحد آمریکا علیه ایران اعمال شود.

همان‌طور که عملکرد جمهوری اسلامی در عرصه‌های خارجی، باعث صدمه دیدن جایگاه ایران و از بین رفتن ثروت‌های ملی ایرانیان شده است، خشونت‌گرایی افسارگسیخته در داخل ایران هم بخش‌هایی از ثروت اجتماعی و فرهنگی را به یغما کشانده‌اند. سرکوب اعتراضات صنفی در روزهای اخیر، بی‌مبالاتی به شرایط ویژه شیوع ویروس کرونا، صدور احکام سنگین برای بازداشت‌شدگان معترضان آبان ماه، اعمال فشار بر خانواده‌های دستگیرشدگان اعتراضات و به‌هم‌ریختگی فرهنگی و اخلاقی جامعه که حاصل سلطه غیر مشروع و ضد ملی جمهوری اسلامی بوده و رسمیت یافتن احکام تبعیض‌آمیز شرعی بشمار می‌روند، از مواردی هستند که منفعت ملی و سرمایه اجتماعی ایرانیان را در داخل کشور با بحران‌ها و دست‌اندازی‌های جدی مواجه ساخته است.

در شرایط فعلی که رژیم در حالت ضعف و ناتوانی قرارگرفته و در استفاده از آخرین تلاش‌ها برای بقای خود بهره می‌برد، فاسدترین و امنیتی‌ترین افراد خود را در مقام‌های اجرایی سه قوه حکومتی قرار داده است. اقدامات مفسدانه و غارتگرانه رژیم در تخریب هویت، فرهنگ و منافع ملی ایران بی‌تردید بر سختی و دشواری سازندگی ایران دمکراتیک در فردای سرنگونی، تأثیرات ماندگاری خواهند داشت. در وضعیت گذار نوینی که بخش بزرگی از اپوزیسیون و گروه‌هایی از ایرانیان داخل کشور بر آن آگاه شده و درصدد شفاف‌سازی و برنامه‌ریزی برای گذار از جمهوری اسلامی اهتمام دارند، بایسته است که حفظ و نگهداری منافع ملی را در کنار پاسداری از چارچوب سرزمینی ایران و هویت ملی و مدرن ایرانیان در دستور کار خود قرار داده و بر محوریت نجات ایران، به گذار از جمهوری اسلامی اندیشیده و به آن خردمندانه و واقع‌بینانه عمل کرد.

 

برگرفته از اخترنیوز

پست‌های مرتبط

بیشترین خوشبختی‌ها برای بیشترین مردم

این سایت برای ارائه بهتر خدمات به کاربران خود ، از کوکی‌ها استفاده می‌کند.
This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish
قبول اطلاعات بیشتر