32 C
تهران
شنبه, ۶. مرداد , ۱۴۰۳

زهر ارتجاع و پادزهر تجدد

گزارش‌های هفتگی این شماره از کیهان به شیوع ویروس کُرونا در ایران اختصاص‌یافته که در آن‌ها به ابعاد مختلف سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و جهانی آن پرداخته‌شده است.

آنچه سنگینی این پدیده‌ی جهانی و مهم را در ایران چند برابر می‌کند این است که از یکسو زمامداران کشور در بروز و گسترش آن نقش تعیین‌کننده بازی کرده‌اند و از سوی دیگر رویدادهای مختلف به‌ویژه از دی‌ماه ۹۶ به این‌سو انسان را چنان دچار شگفتی می‌کند که گویی دست سرنوشت یک سناریویی در حد داستان‌های تورات و تراژدی‌های شاهنامه و اسطوره‌های یونان را کارگردانی می‌کند؛ از پیدا شدن مومیایی منسوب به رضاشاه بزرگ در بهار ۹۷، آن‌هم تنها چند ماه پس از اعتراضات پاییز و زمستان ۹۶ که مردم در شعارهای خود با حکومت و جناحین آن اتمام‌حجت کردند تا خیزش بزرگ آبان ۹۸ و قتل معترضان توسط مأموران جمهوری اسلامی و سپس هدف قرار دادن هواپیمای اوکراینی با ۱۷۶ سرنشین توسط موشک‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و آنگاه هم‌زمان با راهپیمایی بی‌رونق ۲۲ بهمن و تحریم انتخابات دوم اسفند، ظهور ویروس کُرونا! وقوع بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله در یک سال گذشته را فاکتور می‌گیریم.

گویی تمامی این‌ها دست‌به‌دست هم داده‌اند تا درجایی که مردم سال‌هاست در زندگی روزانه خود نادانی و ناتوانی نظام حاکم را تجربه کرده‌‌‌اند، هر بلایی را نیز تحمل کنند تا بی‌عرضگی مسئولان مرتجع بیش‌ازپیش مستند شود. اگر تاکنون خانواده‌های مافیایی رژیم به دلیل موقعیت و امکانات خود از سیل و زلزله در امان می‌ماندند، ویروس اما چیزی نیست که برج و بارو و محافظ بتواند آن‌ها را در پناه خود بگیرد! بااین‌همه آن‌ها با استفاده از رانت می‌توانند همین اندک امکانات پزشکی را به خانواده خویش اختصاص دهند! اگر در شرایط دیگری می‌بود، چه‌بسا سوار هواپیما شده و خود را به دامان «غرب» و «دشمنان» می‌رساندند! حالا اما چاره‌ای ندارند جز اینکه بگویند مبتلا شده‌اند و خود را در برابر مردم قرنطینه کنند و منتظر بمانند تا اپیدمی به برکت کار و کوشش کادرهای بهداشت و پزشکی ایران مهار شود!

در این میان، کُرونا به نماد مبارزه‌ی دائمی بین سنت و مدرنیته نیز تبدیل‌شده. درحالی‌که مذهبی‌های افراطی و خرافاتی و روحانیون مرتجع حاضر نیستند به توصیه‌های دانش پزشکی و بیولوژی تن بدهند، شاهزاده رضا پهلوی که نماینده‌ی خاندانی است که ایران را از دوران سیاه قاجار وارد جهان روشن دانش و تجدد کرده، تاکنون در دو بیانیه ضمن سپاسگزاری از پزشکان و پرستاران، مردم را فراخوانده تا با همبستگی و رعایت توصیه‌ی کارشناسان و متخصصان از جان خود و خانواده‌ محافظت کنند تا این بلا نیز از سر ایران دور شود. بلایی که بند ناف‌اش به‌نظام جمهوری اسلامی و سیاست‌های سودجویانه و ضدمردمی، ضدایرانی و ضدبشری آن وصل است. این حقیقت را گزارش‌های متعدد کیهان لندن در همین شماره و همچنین در وب‌سایت آن به‌طور مستند ثابت می‌کنند.

 

الاهه بقراط

کیهان لندن شماره ۲۵۱

پست‌های مرتبط

بیشترین خوشبختی‌ها برای بیشترین مردم

این سایت برای ارائه بهتر خدمات به کاربران خود ، از کوکی‌ها استفاده می‌کند.
This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish
قبول اطلاعات بیشتر