15 C
تهران
سه شنبه, ۲۹. اسفند , ۱۴۰۲

حماسۀ مقاومت شیر زنان ایران

قهرمانان مقاومت در برابر فاشیسم مذهبی در ایران زنان ایران هستند و زمانی که تاریخ این ایام تیره‌وتار در زندگانی ایرانیان به رشته نگارش درآید درخشان‌ترین فصل آن حماسه شهامت، استقامت و حق‌طلبی زنان ایرانی خواهد بود.

برای حکومت اسلامی در ایران، تداوم سلطه‌اش از هر ارزش دیگری بالاتر است. همان‌گونه که پایه‌گذار این نظام گفت، برای حفظ اقتدار و تداومشان حتی واجبات دین را هم فدا می‌کنند چه رسد به مشروعیت حکومت و رضایت مردم. نشانه بارز و زنده این قدرت‌طلبی و بی‌اعتنایی به حقوق اساسی و انسانی مردم رفتار خصمانه و برتری‌جویانه حکومت نسبت به زنان ایران است. در حالی که حکومت اسلامی مشکلات اقتصادی، سیاسی، دیپلماتیک، زیست‌محیطی و هزاران دیگر مسائل روزانه کشور را به فراموشی سپرده است، نمایندگان عمامه به سر و ریشوی حکومت در مجلسشان برای فراهم آوردن دستاویز و بهانه سرکوب و اعمال فشار هر چه بیشتر بر مردم قوانین تازه به تصویب می‌رسانند. در مملکتی که مردم از ابتدایی‌ترین حق شهروندی یعنی امنیت برخوردار نیستند و زنان جوان از ترس اسیدپاشان مذهبی خانه‌نشین شده‌اند مجلس حکومتی در رقابت با عربستان سعودی مشغول تدوین قوانین “امربه‌معروف و نهی از منکر” است و می‌خواهد در مسابقه عقب‌افتادگی، سیر قهقرائی و سرکوبی مردم رتبه نخست را در منطقه نصیب خود کند.

آنچه این روزها در مجلس شورای اسلامی در حال تقنین است؛ رونویسی ناشیانه‌ایست از قوانین عقب‌افتاده حاکمان بیابان‌های نجد. حتی کلمات و موادی را که به کار می‌برند تقلید مبتذلی از قوانین متحجر کشور سعودی است. همان‌گونه که در عربستان برای اجرای اصول و موازین شرعی دینی که قرار بود زور و اجحاف در آن صورت نپذیرد شیخ و شاه متحد شده‌اند، در ایران نیز به‌زودی شاهد ظهور جمعی سیاه‌پوش و یا به قول سعودی‌ها “مطوعین” خواهیم بود، شاید هم این وظیفه به بسیجی‌های مفت‌خوار محول شود. در عربستان سعودی این گزمه‌های مذهبی از حکومت حقوق می‌گیرند و تعداد آن‌ها تا حدود ده هزار نفر تخمین زده‌شده است و در سال نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار خرج آن‌ها می‌شود. وظیفه این جماعت اجرای کامل و بدون قید و شرط قوانین شریعت در کشور عربستان است. آن‌ها حق بازداشت هرکسی که به نظرشان متخلف باشد را دارا هستند. زن و مردی را که باهم وابستگی نزدیک نداشته باشند بازداشت می‌کنند. لباس مردم باید طبق “قوانین اسلامی” باشد. آن‌ها ناظر و حاکم بر همه جوانب زندگی افراد از آشامیدنی، خوردنی، پوشیدنی گرفته تا طرز فکر، رفتار و گفتار هستند و فعالیت‌های روزمره زندگانی مردم در حیطه اقتدار این پلیس مذهبی قرار دارد. آن‌ها موظف‌اند از پرورش هرگونه افکار و عقاید غیر اسلامی پیشگیری کنند. پنج هدف در دستور کار این گروه وجود دارد و پیگیری و نظارت آن‌ها به‌عنوان وظایفشان مشخص‌شده است. حفاظت از اسلام، پیشگیری از جادوگری، مراقبت از شیوع افکار ناموزون، تقویت قوانین کشوری و مجازات کسانی که از این قوانین سرپیچی کنند. همان‌گونه که از کلیات گویی این قوانین آشکار است دست این جماعت برای هر اقدامی باز است. تنها دو مرکز و اداره از دخالت‌های این گروه در امان هستند. یکی شرکت نفتی آرامکو و دیگری دانشگاه علمی و صنعتی عبدالعزیز. به احتمال زیاد دلیل این استثناء هم امتناع کارکنان مؤسسات نفت و اساتید و دانشجویان دانشگاه از پذیرش این موازین قرون‌وسطایی است. دو استثنایی که به‌احتمال زیاد هم‌قطاران ایرانی آن‌ها در مجلس شورای اسلامی ضروری ندانسته و ملحوظ نخواهند داشت. مأموران امربه‌معروف و نهی از منکر حق ورود به این دو مؤسسه را ندارند ولی در سایر موارد دستشان باز است. چندی پیش در سفری که مقصد من دوبی بود هواپیمای ایرفرانس در جده به زمین نشست و قبل از آن‌که درهای آن باز شود مهمانداران از همه مسافرین خواستند که مجلات گوناگونی را که در اختیار داشتند تحویل دهند زیرا زمانی که این هیولاهای حافظ دین مبین وارد هواپیما می‌شوند تک‌تک این مجلات را ورق خواهند زد و اگر عکسی حاوی زن کم پوشی را در این مجلات پیدا کنند از ادامه پرواز هواپیما جلوگیری خواهند کرد. این شیوه حفاظت از اسلام مسلماً مبحثی است که جمهوری اسلامی تصمیم گرفته است در رقابت با عربستان سعودی از اعدام گرفته تا رفتار با زنان رتبه نخست را برای خود کسب کند و همانند عربستان هرگز از عهد حجر دور نشود. برای نمونه پاره‌ای از تعهدات مطوعین سعودی بی‌شباهت به قوانینی نیست که در مجلس اسلامی ایران در حال وضع است. در میان وظایف پلیس مذهبی عربستان این نکات بیشتر از بقیه جلب‌توجه می‌کند:

۱) پیشگیری از استفاده از الکل و دیگر مشروبات مشابه
۲) اطمینان از آنکه زنان رعایت حجاب را می‌کنند و سراسر اندامشان در پارچه سیاهی به نام عبایا پوشیده است.
۳) تضمین آن‌که هر زن و مردی که باهم در خیابان دیده می‌شوند با یکدیگر مناسبات خانوادگی دارند اگرنه بازداشت خواهند شد.
۴) تضمین اینکه زنان در خارج از خانه حق سیگار کشیدن ندارند.
۵) پیشگیری از اینکه مردم در مورد پاره‌ای از عادات ناپسند غربی مانند روز ولنتاین و بازی با عروسک داربی شرکت کنند.

تعزیرات اسلامی و پلیس مذهبی

تخلف از هریک از این موارد با دستگیری و مجازات همراه خواهد بود. پلیس مذهبی از مردم می‌خواهد که به‌عنوان جاسوس هرگونه تخلفی را گزارش دهند و در صورت لزوم خود آن‌ها هم به تنبیه متخلفین بپردازند. یکی از وحشتناک‌ترین حوادثی که در محدوده فعالیت‌های این پلیس مذهبی انجام شد زمانی بود که در یک آتش‌سوزی در یک مدرسه دخترانه و از ترس این‌که دختران هنگام فرار از آتش‌سوزی رعایت حجاب خود را نخواهند کرد درهای مدرسه را بستند و نگذاشتند تا آن‌ها به بیرون فرار کنند، درنتیجه تعداد زیادی از دانش آموزان دختر در این حادثه هلاک شدند و این مسئله در عربستان جنجال آفرید و البته پلیس مذهبی در دفاع از خود منکر بستن درها شد! داستان این پلیس مذهبی که جز در عربستان سعودی و ایران در هیچ کشور مسلمان دیگری وجود ندارد بسیار طولانی و شرم‌آور است؛ اما امروز پاره‌ای از افرادی که در ایران حکومت می‌کنند به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت تأثیر متحجرین سعودی قرار دارند. یکی دیگر از نمونه‌های تشابه، مبارزه با عروسک‌های باربی است که در عربستان هم این عروسک‌ها را خطری برای اسلام و دست‌پرورده یهودی‌ها می‌دانند ازاین‌رو سعودی‌ها گسترش این عروسک‌ها را خطری برای اسلام و استقلال خود تصور کرده و دستور دادند تا به‌جای آن عروسک‌های عربی با حجاب اسلامی برای کودکان سعودی تهیه شود.

شکی نیست که پس از یک‌صد سال گذار به تمدن و تفکر نوین و وجود میلیون‌ها ایرانی فرهیخته و آشنا با فرهنگ و تمدن جهان امروز این تشبث‌های واپسگرایانه در ایران مورد قبول جامعه قرار نخواهد گرفت و همان‌گونه که می‌بینیم پس از نزدیک به چهل سال زور، سرکوب و فشار از سوی حکومت اسلامی ایران زنان از حقوق انسانی خود دفاع می‌کنند و رژیم اسلامی نخواهد توانست حتی با اعدام ناجوانمردانه ریحانه‌ها و اسیدپاشی، حبس و آزار، تبعیض جنسی و استخدامی و دیگر وسایل و تشبثات در برابر مقاومت بی‌نظیر زنان ایران موفق شود. این واقعیت بیش از همه رهبران نظام واپس‌گرا را رنج می‌دهد. آن‌ها موفق شدند مدعیان سیاست، دانشگاهیان، روزنامه‌نگاران، هنرمندان، نویسندگان و دیگر بخش‌های ملت ایران را آواره؛ خانه‌نشین و در پاره‌ای موارد منفعل سازند اما در برابر زنان با شکستی موحش روبرو شدند و این دلیل اصلی دشمنی و کینه‌توزی رژیم نسبت به زنان است. قهرمانان مقاومت در برابر فاشیسم مذهبی در ایران زنان ایران هستند و زمانی که تاریخ این ایام تیره‌وتار در زندگانی ایرانیان به رشته نگارش درآید درخشان‌ترین فصل آن حماسه شهامت، استقامت و حق‌طلبی زنان ایرانی خواهد بود.

پاریس
‏دوشنبه‏، ۲۰۱۴‏/۱۰‏/۲۷

پست‌های مرتبط

بیشترین خوشبختی‌ها برای بیشترین مردم

این سایت برای ارائه بهتر خدمات به کاربران خود ، از کوکی‌ها استفاده می‌کند.
This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish
قبول اطلاعات بیشتر