23.7 C
تهران
پنجشنبه, ۶. اردیبهشت , ۱۴۰۳

احمدی نژاد : قربانی شکست رژیم؟

  شکست طرح هدفمند کردن یارانه ها و نابسامانی روزافزون اقتصاد کشورشکست تمامیت رژیم جمهوری اسلامی است و نه شکست احمدی نژاد به تنهایی شرکای قدرت . آنها می خواهند با قربانی کردن او بر روی فساد، تباهی و عدم لیاقت رژیم پرده پوشی کنند. زمان این نوع ترفند ها گذشته است و مردم ایران دیگرفریب این نوع شعبده بازی ها را نخواهند خورد.

قوانین اقتصادی خودرو هستند و تخلف از آنها هزینه بردار است. میان اقتصاد و سیاست تفاوت فاحشی وجود دارد. اقتصاد علم است و در حیطه قوانین غیرقابل تغییر و پایدار طبیعت . این قوانین نحوه تولید و توزیع ثروت را تعیین می کنند. سیاست هنر حکومت کردن است. مشروعیت سیاست اگر بر مبنای رضایت نباشد غالب اوقات بر مبنای زور و تحکم است اما اقتصاد از مشروعیت طبیعی برخوردار است. قوانین اقتصادی برخاسته از قواعد و قوانین طبیعی هستند. درحالی که سیاست عبارت است ازمجموعه قواعد و مقررات انسان ساخته. به عنوان یک علم اقتصاد سعی می کند اصول و مبانی پایه را کشف و تفهیم کند در حالی که سیاست مربوط می شود به روابط میان انسان ها در برخوردهای روزانه. در واقع می شود گفت علم اقتصاد همانند سایر علوم طبیعی ارتباط مستقیمی با سیاست ندارد. دخالت سیاست و سیاستمداران در حیطه اقتصاد از عوارض نادانی و نخوت بشر است و همان اندازه مضحک است که کسی بخواهد “جَزر و مَد ” دریا را تغییر دهد. یگانه هنر سیاست آن زمانی که در حیطه اقتصاد دخالت می کند اعمال زور بر مردم است تا آنها را مجبور به رفتاری کند که در شرایط عادی از انجام آن امتناع می ورزند. از آنجا که دخالت سیاست در اقتصاد نامعقول و غیر طبیعی است همیشه در عمل باشکست مواجه می شود. هرچه حکومت از مردم دورتر و از پشتیبانی جامعه کمتر برخوردار باشد، بیشتر دراقتصاد و زندگانی مردم دخالت می کند و درنتیجه هزینه های طاقت فرسا تری بر جامعه تحمیل میشود.

هنوز چند ماهی بیشتر از آغاز برنامه به اصطلاح هدفمند کردن یارانه ها نگذشته است که آثارشکست پیش بینی شده این سیاست آشکار شده است. از سویی نمایندگان مجلس که اکثر آنها به این قوانین رأی داده اند به صف معترضین و انتقاد کنندگان پیوسته اند. از سویی دیگر احمدی نژاد که امروز از مقام ” سوگُلی” بودن رهبر ساقط شده است در پاسخ به این حملات و دفاع از خود، مردم را به ده سال آینده حواله می کند و مدعی می شود که ده سال طول خواهد کشید تا فواید این طرح بر همگان ثابت شود!

یک مُرور سطحی به آنچه در این ستون بارها در مورد بی ثمر بودن این سیاست و ضررهای آن نوشته ایم نشان می دهد که هیچ یک ازاین اتفاقات امروزی و فریاد های اعتراض غیر قابل پیش بینی نبوده اند. در همین ستون کمتر از شِش ماه پیش در مقاله هفتم دسامبر دوهزاروده یادآور شدیم که ” امروز در شرایطی که حتی کشورهای پیشرفته جهان نتوانسته اند به شیوه رضایت بخشی مسائل مربوط به انواع یارانه ها را حل و فصل کنند جمهوری اسلامی اینگونه بی محبا اقتصاد ایران را دستخوش بحران های عمیق تری خواهد کرد. در ایران همواره یارانه وجود داشته است. یارانه ای که به بنزین داده می شود از یک سابقه بسیار طولانی برخوردار است .”

در واقع نباید از تذکر این نکته غافل شویم که ارزان فروشی الزاماً با پرداخت یارانه یکی نیست. این که در ایران انرژی با بهای کمتر از دیگر کشورها عرضه میشد الزاما به آن معنا نیست که برای انرژی دولت یارانه می پرداخته است. مثلاً اگر به بودجه های سال های گذشته رجوع شود در ستون مخارج حتی در یک مورد هم رقمی به عنوان یارانه انرژی دیده نمی شود. بنابراین کاملاً روشن به نظر می رسید که توزیع نقدی یارانه ها مستلزم جمع آوری مبالغی پول از مردم با استفاده از افزایش قیمت ها است. نتیجه این می شود که حکومت دو نوع تورم را به مردم تحمیل خواهد کرد، در مرحله اول با بالا بردن قیمت حامل های انرژی تورم ایجاد می شود و سپس زمانی که این مازاد قیمت از طرف حکومت جمع آوری و به عنوان نقدینه ماهانه به مردم پرداخته شد بر حجم نقدینگی افزوده وعامل افزایش تورم می شود.

این ماجرای یارانه ها آنچنان برای حکومت ایجاد زحمت کرده است که امروز به بهترین وسیله حمله به احمدی نژاد تبدیل شده است. هرروزکه خبر تازه ای در این مورد منتشر میشود مخالفان احمدی نژاد، چه در مجلس و چه در مطبوعات، که تعداد آنها روزانه در حال افزایش است، حمله تازه ای را متوجه دولت می کنند . مثلاً در این هفته دولت احمدی نژاد اعلام کرد که هفتاد وچهارمیلیون از افراد ملت در سومین دوره پرداخت یارانه نقد مشارکت کرده اند. این در حالی است که بر روی سامانه رسمی در خواست یارانه نقدی و اعلام حساب بانکی خانوارها چنین می خوانیم :

” هموطن گرامی، ضمن قدردانی از مشارکت جنابعالی در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها پیشنهاد می گردد چنانچه دارای تمکُن مالی برای امرار معاش خود و خانواده محترمتان هستید از دریافت یارانه صرف نظر فرمائید. این اقدام خیرخواهانه و خدا پسندانه جنابعالی کمک به افزایش سهم افراد محروم و یا با درآمد پایین خواهد کرد. بدیهی است از هر زمان که تمایل به دریافت یارانه داشته باشید با مراجعه به همین سایت و درج مشخصات و اعلام شماره حساب خود می توانید از یارانه نقدی برخوردار شوید. ” و اگر کسی روی دکمه انصراف تکیه کند با این پیام از طرف حکومت مواجه می شود :

” هموطن گرامی، این اقدام خیرخواهانه جنابعالی مبنی بر صرف نظر از دریافت یارانه مورد رضای خداوند متعال بوده و خیر و برکت وافری برای شما به ارمغان خواهد آورد.”

با در نظر گرفتن این امکان اگرارقام حکومتی را باور کنیم از هفتادو پنج میلیون جمعیت رسمی اعلام شده کشور تا کنون هفتادوچهار میلیون نه تنها خود را به اینترنت رسانده و حساب بازکرده اند بلکه آنقدراز” تمکن مالی برای امرار معاش خود و خانواده محترمشان ” محروم هستند که دست تکدی به سوی حکومت دراز کرده اند. در چنین شرایطی جمهوری اسلامی یا باید اذعان کند که جمعاًهفتادوچهار میلیون ثبت نام نکرده اند و این رقم نادرست است و یا آنکه وضع معیشتی مردم آنقدر ناجوراست که با وجود این تذکر” خداپسندانه ” باز هم درخواست کمک می کنند. یعنی اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران از حد اقل ” تمکن مالی برای امرار معاش خود و خانواده محترمشان ” بر خوردار نیستند.

تا زمانی که احمدی نژاد مورد توجه مقام رهبری بود و هنوز اختلافات جناح های حکومت به این شدت نرسیده بود همه ازطرح ناپخته و زودرس احمدی نژاد حمایت می کردند و کار را به جایی رسانده بودند که یکی از مجیز گویان حکومت به نام عزت الله یوسفیان مُلا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اسلامی از دستگاه قضایی خواسته بود که برای “اخلال گران” در اجرای هدفمند کردن یارانه ها مجازات اعدام در نظر گرفته شود ( صدای آمریکا به نقل از خبرگزاری ایلنا-هفت دسامبردوهزاروده).چگونه شد که در کمتر از شِش ماه کار به جایی رسیده است که امروز نمایندگان همان مجلس یکی پس از دیگری در انتقاد از احمدی نژاد و طرح های اقتصادی او بر یک دیگر سبقت می گیرند؟

چند نمونه از انتقادهای نمایندگان را در روزهای اخیر باید به عنوان شروع یک دوره جَو سازی بر علیه احمدی نژاد و معرفی او به عنوان یگانه مسؤول شکست اقتصادی نظام متذکر شویم. نمونه های زیر گوشه ای از تلاش جناح خامنه ای در مسیرقربانی کردن احمدی نژاد و تبرا جستن از فضاحت شکست اقتصادی نظام است: محمد رضا حاجی اصغری عضو کمیسیون آب، کشاورزی وو منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه پنجم خرداد در گفتگو با خبرنگار “خانه ملت” دولت را در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها محکوم کرده و می گوید:

” قرار بر آن بود که سی درصد از درآمد های یارانه ای در حمایت ازبخشهای صنعت، کشاورزی و خدمات کشور هزینه شود که تا امروز در این بخشها حمایت منظم و اثر بخشی وجود نداشته است.

روزنامه دنیای اقتصاد روزسشنبه سوم خرداد با نقل قول از حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون ویژه مجلس شورای اسلامی می نویسد : ” پرداخت یارانه های بخش تولید انجام نشده است در حالی که مقایسه آمار های بانک مرکزی رشد هزینه های تولید از اسفند سال ۸۸ به اسفند ۸۹ را معادل سی وچهار درصد اعلام می دارد اما در عمل هیچگونه حمایتی روانه سمت تولید نشده و درآمد حاصل از حذف یارانه ها صرف پرداخت نقدی به مردم شده است” در همین زمینه علی محمد موسوی مُبارکه عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی می افزاید :

” بیکاری بسیاری از کارگران در جریان تعطیلی متوالی کارخانه ها نگرانی مردم و کارشناسان را بیشتر کرده است. تعدیل نیروی انسانی در کارخانه ها موجب شده است کارگران یا مجبور به کاردوبرابری باشند و یا بیکار” ، وی افزوده است: ” درست نیست که کارگران زحمت کش به علت عدم حمایت دولت از بخش تولید از کارشان برکنار شوند.”

خبر آنلاین گزارش می دهد که نمایندگان مجلس بار انتقاد خود نسبت به هدفمند کردن یارانه ها را متوجه محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری کرده اند. وی که برای افتتاح سه پروژه عمرانی و صنعتی به قم سفر کرده بود بدون ذکر نام، برخی از مسؤولین را متهم کرد که از مردم می خواهند با هدفمندی یارانه ها همکاری نکنند و در همین سفر وی تأثیر گذاری یارانه ها را موکول به ده سال آینده کرد. سرانجام رئیس دیوان محاسبات کشور می گوید:

” دولت در سال ۸۹ برای پرداخت بخشی از یارانه های نقدی از منابع بانک های دولتی استفاده کرده است و این خلاف قانون است. ” این ها همه مقدمات طوفانی است که در راه است و رژیم جمهوری اسلامی سعی خواهد کرد احمدی نژاد را به عنوان قربانی در این مسیر از سر راه خود بردارد و با یک تیر دو هدف را نشانه رود. یکی اینکه شکست های فاحش و اجتناب ناپذیر رژیم را در حیطه اقتصاد کشور جملگی متوجه رئیس جمهوری کند و دیگر آنکه از امکان مقابله باند او با دیگر غارتگران منتسب به جناح خامنه ای در انتخابات آینده مجلس پیش گیری کند.

باش تا صبح دولتش بدمد – کاین هنوز از طلایه سحر است! پاریس

۷ ژوئن ۲۰۱۱

پست‌های مرتبط

بیشترین خوشبختی‌ها برای بیشترین مردم

این سایت برای ارائه بهتر خدمات به کاربران خود ، از کوکی‌ها استفاده می‌کند.
This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish
قبول اطلاعات بیشتر