19.8 C
تهران
جمعه, ۳۱. فروردین , ۱۴۰۳

مسمومیت‌های سریالی در نظام سمّی

۱۳ آذر ۱۴۰۱ توضیحاتی درباره مسمومیت دانش‌آموزان هنرستان دخترانه «نور» در قم توسط یکی از نزدیکان دانش‌آموزی که شاهد عینی آن در چهارشنبه ۹ آذر بود به کیهان لندن رسید. این خبر پس از چند روز در رسانه‌های داخلی نیز منتشر شد اما برخی مقامات یا به تکذیب پرداختند و یا اعلام کردند که موضوع مهمی نبوده. علت مسمومیت چه بود؟ برخی نوشتند «گاز» و برخی دیگر اعلام کردند معلوم نیست!

کیهان لندن به دلیل اینکه از یکسو توضیحات منبع مربوطه دقیق و کافی نبود و از سوی دیگر امکان راست‌آزمایی نداشت، از انتشار آن خودداری کرد. این فرد گفته بود دانش‌آموزان کلاس دهم این هنرستان مسموم شده‌اند چون «در کلاس چیزی به بچه‌ها دادند و گفتند که کار یکی از دانش‌آموزان بوده… آن‌ها یکی‌یکی دچار تنگی نفس شده و با حالت تهوع خون بالا آوردند… از طرف مدرسه کسی به اورژانس تلفن نزد یکی از بچه‌ها که گوشی داشت زنگ زد… بچه‌های بدحال به بیمارستان منتقل شدند. پلیس و آتش‌نشانی آمد و کل مدرسه را گشتند؛ اول گفتند گاز و بعد گفتند مسمومیت از خوردن کلوچه بوده… در کلاس بوی عجیبی بود که شباهتی به بوی گاز نداشت… مدیر مدرسه به همه هشدار داد که حق ندارید به خانواده‌هایتان بگویید در مدرسه چه اتفاقی افتاده. بعد مدرسه را ساعت ۱۲ تعطیل کردند و گفتند چون موضوع امنیتی است باید بگویید بچه‌ها مسموم شدند… حراست آموزش‌وپرورش خود را زودتر از پلیس و اورژانس به مدرسه رسانده بود… بعد هم اجازه نزدیک شدن به بخش ویژه دانش‌آموزان بستری‌شده را به کسی ندادند، فقط یک دکتر و سه پرستار مرتب مواظب بودند کسی نزدیک این بخش نشود و یک تیم پنج نفره حفاظت اطلاعات سپاه هم ۲۴ ساعته در حال کشیک داخل بیمارستان و اطراف آن هستند…»

الاهه بقراط
الاهه بقراط

در ۲۲ آذر دوباره عین این اتفاق در همان هنرستان روی می‌دهد! علائم بدحالی مثل قبل بود با این تفاوت که «بو» بار اول فقط در یک کلاس و این بار در تمام مدرسه پخش‌شده و همچنین به گزارش ایسنا خبرنگاران برای تماس با دانش‌آموزان در بیمارستان «خوشبختانه این بار مثل دفعه پیش‌هنگام ورود با مشکل زیادی مواجه» نشدند! مقامات هم تکذیب نکردند بلکه مجتبی ذوالنوری نماینده قم در مجلس شورای اسلامی آن را «خرابکارانه در حد محدود» دانست و گفت: «باید عوامل آن شناسایی شوند و در زمره محارب و مفسد فی‌الارض» با آن‌ها برخورد شود.

برخلاف مورد اول، پس از اتفاق ۲۲ آذر، رسانه‌های داخلی به فراوانی به مسمومیت‌های مشکوک پرداخته و احتمالات مختلفی را مطرح کردند از جمله ادعاهای مقاماتی که آن را پس از مدتی به «اپوزیسیون برانداز» نسبت دادند بدون آنکه مسئولان امنیتی توانسته باشند پس از سه ماه عاملان این مسمومیت‌ها را آن‌هم در فضای بسته‌ و قابل‌کنترلی مانند مدارس دستگیر و علت این مسمومیت‌ها را اعلام کنند!

این اتفاق نه‌تنها در مدارس دیگر قم از جمله ۲۵ بهمن در یک مدرسه راهنمایی پسرانه روی داد بلکه مسمومیت‌های سریالی تا کنون در بیش از ۳۰ مدرسه در شهرهای مختلف تکرار شده که طی آن ۷۰۰ دانش‌آموز دختر و پسر مسموم شده‌اند و با مرگ مشکوک یک دانش‌آموز قمی (فاطمه رضایی ۱۱ ساله) نیز همراه شده است. در این میان، حکومت بجای پاسخگویی، مثل همیشه دست به سرکوب وحشیانه والدین معترضی می‌زند که جگرگوشه‌های آن‌ها در مدارس نیز امنیت ندارند! ویدئویی که این روزها از کشیدن سر و موی یک مادر توسط یک مأمور حکومتی در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخد، صحنه‌ی تکان‌دهنده‌ی دیگری از زندگی در یک نظام سمّی است.

کیهان لندن شماره ۴۰۲

 

 

پست‌های مرتبط

بیشترین خوشبختی‌ها برای بیشترین مردم

این سایت برای ارائه بهتر خدمات به کاربران خود ، از کوکی‌ها استفاده می‌کند.
This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish
قبول اطلاعات بیشتر