18.9 C
تهران
شنبه, ۸. اردیبهشت , ۱۴۰۳

امروز سرنوشت ایران دغدغه جهان نیز هست

چـو ایران نباشد تن من مباد

سال‌ها بخشی از شهروندانی که جامعه مهاجران ایرانی را با همه تنوع فکری و اجتماعی تشکیل می‌دهند، دغدغه‌ی سرنوشت ایران را، با درجات متفاوت، داشتند. برخی به دلایل شخصی و منافع فردی از جمله داشتن امنیت برای رفت‌وآمد و یا معاملات تجاری و امور مشابه و برخی دیگر به دلایل فراتر از خود و به خاطر تغییر شرایط غیرعادی کشور و آرزوی یک زندگی عادی با آزادی و امنیت و رفاه برای مردمی که مانند ساکنان دیگر کشورها شایسته‌ی آن هستند.

این در حالیست که به دلایلی مانند صدور انقلاب فرقه‌ای و بنیادگرایی اسلامی و تروریسم و جنگ‌افروزی و برنامه اتمی و گسترش گروه‌های شبه‌نظامی و در مرحله آخر، شاید نقض حقوق بشر، در چهار دهه گذشته، نه «ایران» بلکه جمهوری اسلامی همواره دغدغه‌ی کشورهای غربی بوده و «دیپلماسی» آن‌ها اعم از «دیالوگ انتقادی» و «مذاکرات اتمی» بر اساس همین دغدغه‌ی البته مماشاتگرانه تنظیم می‌شد. آن‌ها نیز ترجیح می‌دادند جمهوری اسلامی با «اصلاحات» به‌طوری‌که خطری برای کشورهای منطقه به‌ویژه اسرائیل و عربستان نداشته باشد و همچنین مثلاً به صدور تروریسم و مواد مخدر به اروپا نپردازد و خارجی‌ها و دو تابعیتی‌ها را نیز به گروگان نگیرد، «تحول» پیدا کند تا هم دیپلماسی و هم معاملات اقتصادی ادامه یابد؛ اما نابودی «ایران» و حقوق و آزادی «مردم ایران» چه؟! همان‌گونه که خیزش‌های مختلف اعتراضی و سرکوب خشن و وحشیانه‌ی آن‌ها در چهار دهه گذشته نشان داد و در کشتار آبان ۹۸ به اوج خود رسید، برای جهان «یک مسئله داخلی» است که می‌بایست بین «مردم» و حکومت «ضد مردم» حل شود.

الاهه بقراط
الاهه بقراط

قتل حکومتی مهسا امینی دختر جوانی که به جرم بدحجابی در بازداشت گشت ارشاد اسلامی جان باخت، سرانجام کبریت بر خرمن خشم و انزجار جامعه علیه شرایط تحمیلی و غیرانسانی کشید. البته رویدادها و چهره‌هایی که در انواع اعتراضات به نماد تبدیل‌شده‌اند کم نیست؛ نمادهایی که به زندگی در حکومت اسلامی و اعتراض علیه آن جنبه‌های اسطوره‌ای بخشیده‌اند؛ اما اینکه اعتراضاتی بتواند چنین توجه افکار عمومی جهان و دولت‌های خارجی را ماه‌ها به خود جلب و مشغول کند، به‌طوری‌که مهم‌ترین موضوع کشورهای غربی، یعنی تجاوز روسیه علیه اوکراین را در سایه قرار دهد، رویدادی بی‌سابقه است اگرچه نقش خرابکارانه و همدستی نظامی و تسلیحاتی جمهوری اسلامی با روسیه نیز در قاطعیت مواضع غرب برای پشتیبانی از آزادیخواهی مردم نقشی مهم دارد.

جلب این توجه جهانی مدیون ابتکارات و پایداری بی‌نظیر جوانان و خانواده‌های آنان در سراسر ایران است که بهایی سنگین برای آن پرداخته و می‌پردازند. اکنون نوبت ایرانیان خارج کشور و دمکراسی‌هاست تا پشتیبانی و تلاش‌ها و همبستگی بی‌نظیری را که هم‌زمان با مردم داخل هم در ماه‌های‌ گذشته و هم این روزها در سراسر جهان به نمایش گذاشته‌ و می‌گذارند، در گام‌های عملی و مراوده و گفتگو با یکدیگر به نتیجه برسانند.

کیهان لندن شماره ۳۹۷

پست‌های مرتبط

بیشترین خوشبختی‌ها برای بیشترین مردم

این سایت برای ارائه بهتر خدمات به کاربران خود ، از کوکی‌ها استفاده می‌کند.
This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish
قبول اطلاعات بیشتر