12.8 C
تهران
پنجشنبه, ۹. فروردین , ۱۴۰۳

نظام آپارتاید جمهوری اسلامی، فراتر از جنسیت و فوتبال!

کیهان لندن در ۳۸ سالی که منتشر می‌شود همواره بر آپارتاید جنسی یا جداسازی جنسیتی  توسط جمهوری اسلامی تأکید کرده و آنرا همسان آپارتاید نژادی در آفریقای جنوبی دانسته چرا که حقوق زنان ایران به عنوان نیمی از جمعیت یعنی به اندازه یک کشور تقریبا چهل و دو میلیونی همواره بطور سازمانیافته و قانونی نقض می‌شود.

نهم فروردین ۲۵۸۱ زنانی که بلیت آخرین مسابقه تیم فوتبال ایران را در برابر تیم لبنان در چارچوب رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در مشهد داشتند، با حمله نیروهای انتظامی روبرو شدند! آن‌ها نه‌تنها نتوانستند به درون ورزشگاه بروند بلکه نیروهای امنیتی تلاش کردند زنان را که برخی کودکان خود را همراه داشتند و شعار می‌دادند: «ما اعتراض داریم!» با استفاده از اسپری فلفل از محل دور کنند.

الاهه بقراط
الاهه بقراط

این رویداد، موضوع ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها را دوباره داغ کرد. تاکنون هشدارهای فیفا و حتا خودکشی «دختر آبی» نتوانسته این مشکل خودساخته رژیم اسلامی را حل کند. مشکلی که مانند ده‌ها مورد مشابه دیگر پیش از روی کار آمدن نظام آپارتاید مذهبی در ایران، وجود نداشت. همان‌طور که حقوق زنان ازجمله در مورد پوشش، سفر، انتخاب انواع رشته‌ تحصیلی و شغلی و ورزش بدیهی بود، حضور آنان در ورزشگاه‌های سراسر کشور نیز برای تماشای مسابقات موضوعی مسلّم بود. اگر حق زنان و همچنین کودکان در مواردی از حقوق مدنی مانند ازدواج و طلاق و سرپرستی و ارث مورد تبعیض قرار می‌گرفت، به دلیل فشار ملایان و مراجع مذهبی بود؛ اما قانون‌گذاران و دولت‌های دوران پهلوی سعی می‌کردند این واپس‌گرایی ضد زن و کودک را از یکسو با پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی و از سوی دیگر با تصویب قوانینی در چارچوب «حقوق موضوعه» ازجمله با «قانون حمایت از خانواده» دور بزنند.

جمهوری اسلامی با انقلاب ارتجاعی ۵۷ اول‌ازهمه همین قوانین را لغو کرد تا احکام شریعت را تحمیل کند.

در این میان، ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها تنها یکی از موارد نقض فاحش حقوق جامعه است و راه دادن سهمیه‌ای زنان و یا حتا همه زنان دوستدار ورزش به ورزشگاه، هیچ نقشی در کاهش یا رفع جداسازی جنسیتی بازی نمی‌کند. تبعیض جنسیتی بخشی از آپارتاید مذهبی جمهوری اسلامی بین اقلیت حاکم و اکثریتِ محکوم ‌به زندگی در تبعیض است که زن و مرد و حتا طرفداران رژیم را نیز در برمی‌گیرد!

مشکل اصلی چیزی جز نظام جمهوری اسلامی نیست که  سرشت و ساختارش بر تبعیض و آپارتاید مذهبی بناشده و می‌بایست توسط مردمی که مخالف این تبعیض‌ها هستند و از آن رنج می‌برند، از میان برداشته شود.
الاهه بقراط

کیهان لندن شماره ۳۵۵

پست‌های مرتبط

بیشترین خوشبختی‌ها برای بیشترین مردم

این سایت برای ارائه بهتر خدمات به کاربران خود ، از کوکی‌ها استفاده می‌کند.
This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish
قبول اطلاعات بیشتر