15.7 C
تهران
سه شنبه, ۲۹. اسفند , ۱۴۰۲

هنری کیسینجر از بایدن خواست به سیاست ترامپ درباره ایران ادامه دهد

هنری کیسینجر

هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا سیاست خاورمیانه‌ای ترامپ را سیاست صحیحی دانسته و خواستار تداوم آن شده است. کیسینجر بر این باور است که دولت بایدن نمی‌باید موضوع ایران را مستقل از مسائل خاورمیانه در نظر بگیرد.

هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در دولت ریچارد نیکسون و جرالد فورد، سیاست خاورمیانه‌ای دولت دونالد ترامپ را تحسین و از دولت بایدن در خواست کرده که به این سیاست در قبال ایران و منطقه خاورمیانه ادامه دهد.

فرستنده خبری «فاکس‌نیوز» گزارشی از نخستین جلسه سمینار مسائل بین‌الملل بنیاد نیکسون داشته است. این جلسه به‌طور مجازی برگزارشده و به‌غیراز کیسینجر، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه دولت ترامپ، رابرت اوبراین، مشاور پیشین امنیت ملی دولت ترامپ و مایک گالاگر، نماینده جمهوری‌خواه ایالت ویسکانسین نیز شرکت داشتند.

هنری کیسینجر در این اجلاس رویکرد دونالد ترامپ در قبال مسائل خاورمیانه را با سیاستی که ریچارد نیکسون در قبال چین در پیش گرفت مقایسه کرده و از آن به‌عنوان سیاستی موفق یادکرده است.

وزیر پیشین امور خارجه آمریکا در این جلسه گفته است که تلاش احتمالی دولت بایدن برای حل موضوع ایران به‌طور مستقل از مسائل سایر کشورهای منطقه می‌تواند دستاوردهای سیاست خارجی دولت ترامپ در خاورمیانه را به مخاطره بیاندازد.

هنری کیسینجر گفته است که دستاوردهای دونالد ترامپ در خاورمیانه مشابه سیاستی است که نیکسون در سال ۱۹۷۲ در قبال گشایش چین در پیش گرفت. او به دولت بایدن توصیه کرده است که به سیاست قاطع ترامپ در قبال ایران ادامه دهد.

کیسینجر گفته است که ترامپ دو موفقیت بزرگ در سایه سیاست خاورمیانه‌ای خود کسب کرده است: نخست اینکه موفق شده موضوع فلسطین را از سایر مسائل این منطقه جدا کند. چنین امری مانع از آن شده است که هر اقدامی در منطقه با وتوی مخالفان در شورای امنیت روبه‌رو شود.

و دومین موفقیت ترامپ گردآوردن کشورهای سنی‌ در منطقه در برابر دولت شیعی ایران بوده است. او به توافق صلح ابراهیم در منطقه اشاره‌کرده و عادی‌سازی مناسبات اسرائیل با کشورهای حوزه خلیج‌فارس و همچنین با کشورهای مراکش و سودان را دستاورد بزرگ دولت ترامپ دانسته است.

به باور کیسینجر، عادی‌سازی مناسبات اسرائیل با کشورهای یادشده نه‌تنها راه را برای همکاری اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بین آن‌ها هموار کرده، بلکه عملاً منجر به تقویت پیوند دفاعی آن‌ها در برابر ایران شده است.

 

سیاست درخشان ترامپ

کیسینجر سیاست خاورمیانه‌ای دونالد ترامپ را «سیاستی درخشان» خوانده و گفته است که این آغاز تحولی بزرگ است. او گفته است که دستاوردهای سیاست ترامپ نمی‌بایست در سایه گفت‌وگوهای شتاب‌زده و پیش از موعد دولت بایدن با ایران به مخاطره افتد.

او غیرمستقیم دولت بایدن را از دادن امتیاز به دولت ایران در مذاکرات احتمالی بر سر مناقشه هسته‌ای بر حذر داشته است.

کیسینجر از دولت جو بایدن خواسته است به سیاست اعمال فشار بر ایران ادامه دهد. او همچنین تأکید کرده است که تلاش برای حل معضل ایران مستقل از مسائل حاکم بر خاورمیانه می‌تواند هر دو دستاورد سیاست خارجی دولت ترامپ را به مخاطره اندازد.

کیسینجر خطاب به بایدن گفته است: «فراموش نکن، تو با دیپلماسی آمریکایی باید در پی کسب صلح باشی و آنچه گفته شد، راهکار آن است.» او همچنین تأکید کرد که دولت آمریکا نمی‌باید به هیچ‌یک از متحدان خود پشت کند.

درس گروهی‌های ناظر بر مسائل بین‌المللی بنیاد نیکسون قرار است در سه‌شنبه اول هرماه برگزار شود

 

برگرفته از دویچه وله فارسی

 

پست‌های مرتبط

بیشترین خوشبختی‌ها برای بیشترین مردم

این سایت برای ارائه بهتر خدمات به کاربران خود ، از کوکی‌ها استفاده می‌کند.
This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish
قبول اطلاعات بیشتر