14.9 C
تهران
پنجشنبه, ۹. فروردین , ۱۴۰۳

اگر به‌جای ایمان، عقل می‌داشتند

Friedrich August Hayek

پس از آمریکا، روسیه، فرانسه و انگلیس هم وارد فاز نظامی علیه داعش شدند. زمامداران آلمان نیز به این نتیجه رسیدند که اگرچه غیرمستقیم، باید اقدام نظامی کرد.

در کشاکش بحث‌های موافقان و مخالفان، روزنامه آلمانی «دی وِلت» در یک طنز و در تمسخر سیاستمداران آلمان، «کاپیتولاسیون» داعش را اعلام کرد و نوشت، «حکومت اسلامی» پس‌ازآنکه شنید دولت آلمان قرار است پهپاد‌های کنترل و ردیابی خود را راهی منطقه کند و به پشتیبانی لجستیک و نظامی نیروهایی بپردازد که علیه آن‌ها وارد جنگ شده‌اند به این نتیجه رسید که در مقابل چنین نیروهایی شکست آن‌ها قطعی است و به این وسیله تسلیم بی‌قیدوشرط خود را اعلام می‌کند!

یکی از کاربران فیس‌بوک نوشت: «من اول متوجه نشدم که این طنز و کنایه به دولت آلمان است. با خود فکر کردم، چه خوب، دیگر لازم نیست افراد بیشتری کشته شوند تا آن‌ها در عمل به این نتیجه برسند؛ اما وقتی فهمیدم این اعلام «کاپیتولاسیون» فقط یک طنز است با خود فکر کردم، کاش طنز نمی‌بود!»

اینکه گروه‌های افراطی، چه چپ و چه راست و چه مذهبی، از کجا تغذیه می‌شوند و سر نخ آن‌ها به کجا می‌رسد، یک موضوع جدی و قابل‌پیگیری است؛ اما اینکه افرادی وجود دارند که به‌عنوان «بدنه» و «هوادار» و «گوشت دم توپ» و بر اساس «ایمان» و «اعتقاد» خود به آن‌ها می‌پیوندند، واقعیتی است به‌مراتب مهم‌تر چراکه تا زمینه‌ پرورش چنین افکار و اعتقاداتی وجود نداشته باشد، دارندگان آن «سرنخ‌ها» نمی‌توانند از آن بهره‌برداری کنند.

گویا خاک منطقه‌ای که خاورمیانه نامیده می‌شود علاوه بر پرورش ادیان ابراهیمی که پیروانش باوجود داشتن «یک خدا» بارها علیه یکدیگر به جنگ و ستیز پرداخته‌اند، در کنار انرژی‌های فسیلی، معدن افکار فسیلی و سنگواره‌‌ای نیز هست. افکاری که باوجود تعلق به فرقه‌های مختلف اسلامی، خود را «مسلمان راستین» می‌نامند و ادعای برقراری یک حکومت جهانی اسلامی رادارند و خواهان نابودی دیگر هم‌کیشان خود هستند!

«داعش» یا «حکومت اسلامی» که اتفاقاً نام کتاب مشهور آیت‌الله خمینی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی را بر خود نهاده، در میان ده‌ها فرقه‌ی مسلح اسلامی که داعیه رهبری جهانی رادارند، از همه نظر نه‌تنها روی دست پیشینیان خود بلند شده بلکه توانسته خود را به یک معضل جهانی تبدیل کند. سران داعش که مانند یک دولت به خریدوفروش نفت و مبادله اسلحه می‌پردازند و کشورگشایی می‌کنند چه‌بسا پشت میز مذاکره هم بنشینند! اما بدنه و هوادارانش اگر به‌جای ایمان کمی عقل می‌داشتند، می‌فهمیدند که طنز روزنامه آلمانی واقعیتی تلخ از موقعیت آنان را تصویر کرده است. داعش در برابر حملات نظامی و بمباران قدرتمندترین کشورهای جهان، شانسی برای بقا، دست‌کم به شکل کنونی، ندارد. درست همان‌طور که هیچ نیروی فاشیست و تروریست و افراطی دیگر نداشته است.

پست‌های مرتبط

بیشترین خوشبختی‌ها برای بیشترین مردم

این سایت برای ارائه بهتر خدمات به کاربران خود ، از کوکی‌ها استفاده می‌کند.
This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish
قبول اطلاعات بیشتر