24.8 C
تهران
جمعه, ۷. اردیبهشت , ۱۴۰۳

تابستان حوادث، وحشت و توحش

از قرار معلوم تابستان امسال فصلی حادثه‌آفرین خواهد بود. از سویی تروریست‌های مسلمان به‌جای عبادت و احترام به سنت‌های مذهبی خویش اعلام کرده‌اند که در این ماه بر شدت جنایت‌هایشان خواهند افزود و در این مسیر به شیوه وحشتناکی تاکنون به وعده خود وفادار بوده‌اند. از پاریس تا تونس و از مصر تا کویت، جهان متمدن بار دیگر شاهد «توحش مقدس» این جماعت جنایتکار بوده است. از سویی دیگر همه در انتظار آن هستند که سرانجام بازی موش و گربه هسته‌ای «ایران و دیگران» پایان یابد تا حداقل از این مرحله مذاکرات دوازده‌ساله گذر کند و با تقلیل تحریم‌ها پاره‌ای از مشکلات زندگانی روزمره مردم ایران تقلیل یابد. مضاعف بر این دو مشکل ازآنجاکه گفته‌اند هردویی لاجرم به سه مبدل خواهد شد دل‌نگرانی سوم مردم در تابستان امسال به‌احتمال زیاد آغاز یک بحران اقتصادی دیگر است، اگر مشکل ورشکستگی یونان هرچه زودتر به‌نوعی سروسامان نپذیرد.

مذاکرات هسته‌ای

در مورد این مذاکرات دورودراز دوازده‌ساله که طی چند سال اخیر تجدید شده و باروی کار آمدن دولت روحانی قرار بود زودتر از این‌ها به ثمر برسد بسیار گفته‌اند و شنیده‌اید و نوشته‌اند و خوانده‌اید. خلاصه اینکه مشاوران در دستگاه آقای اوباما در میانه دوره دوم و نهایی ریاست جمهوری ایشان ناگهان دریافتند که از دوران ریاست جمهوری اربابشان در سیاست خارجی جز شکست و عقب‌نشینی‌های شرم‌آور و پرمخاطره، نخست در افغانستان و عراق و سپس در برابر روسیه در اروپای مرکزی، یادبود دیگری بر جای نخواهد ماند. ازاین‌رو قرعه فال این بار هم به نام ایران اصابت کرد و ارسال نامه‌های «فدایت شوم» به‌سوی رهبر معظم جمهوری اسلامی آغاز شد.

از حقایقی که اندر پس پرده گذشته است تنها فرزندان ما شاید پنجاه یا شصت سال دیگر باخبر شوند اما با همان اندکی که عیان است برای پی بردن به میزان استیصال و درماندگی سیاست خارجی کاخ سفید در برابر واقعیت‌های جهان امروز می‌شود بسیار آموخت حتی پیش از آنکه در انتظار قضاوت تاریخ بنشینیم.

یونان در شرایط سقوط

درحالی‌که این روزها نیمی از اخبار روزانه به شرح و توضیح جنایت‌های شرم‌آور تروریست‌های اسلامیست مربوط می‌شود و بخشی دیگر از دیدوبازدیدهای تکراری آقایان جان کری مصدوم و محمدجواد ظریف داستان می‌سازند، ماجرای یونان که امروز مشکل شماره یک اتحادیه اروپا شده اندک‌اندک دیگر اخبار را تحت‌الشعاع قرار داده است. مذاکره میان مسئولین اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول از سویی و نمایندگان دولت چپ‌گرای یونان از سوی دیگر سرانجام طرفین شکست مذاکرات را اعلام کردند و دولت یونان قبول یا رد پیشنهاد اتحادیه اروپا را به رأی رفراندومی محول کرده است که در روز یکشنبه هفتم ژوئیه بر گذار خواهد شد. هم‌اکنون هم بانک‌های یونان به دستور دولت تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهند بود و از گیشه‌های اتوماتیک نهایتاً شصت یورو در روز می‌توان برداشت کرد. خلاصه کلام این‌که براثر بی‌لیاقتی زمامداران یونان و اشتباهات تاریخی اتحادیه اروپا درزمانی که یونان را به اتحادیه پولی اروپا پذیرفتند، نه‌تنها اقتصاد اروپا بلکه اقتصاد جهانی درخطر افتاد. یونان نمی‌بایستی هرگز به عضویت پذیرفته می‌شد زیرا از هیچ‌یک از شرایط ورود به این اتحادیه برخوردار نبود.

سوای مشکلات ناشی از پذیرش کشورهایی از نوع یونان در این مجموعه که تنها کشورهای هم‌تراز می‌بایستی در آن به عضویت پذیرفته شوند، همان‌گونه که بارها در این ستون متذکر شدیم، پول واحد و سیاست پولی واحد در میان نوزده کشوری که هریک سیاست مالی و بودجه‌های جداگانه دارند امکان‌پذیر نیست.

بنابراین در مرحله نخست مشکل یونان در اتحادیه پولی اروپا ساختاری است و مضاف بر آن یونان ازنظر سیستم کشورداری و قوانین با اکثر دیگر کشورهای عضو همساز نبوده و نیست. امروز نیز اصرار بر حفظ یونان در این اتحادیه اشتباه است ولی خروج یونان از اتحادیه پولی اروپا نیز متضمن هزینه‌هایی است که نه اروپا و نه یونان علاقه‌مند به تقبل آن هستند.

پاریس
یکم ژوئیه دو هزار و پانزده

پست‌های مرتبط

بیشترین خوشبختی‌ها برای بیشترین مردم

این سایت برای ارائه بهتر خدمات به کاربران خود ، از کوکی‌ها استفاده می‌کند.
This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish
قبول اطلاعات بیشتر