ضرورت تشکیل «کمیتۀ نجات ملّی»

مهسا امینی

  • * حرکت حیرت‌انگیز مردم و خصوصاً زنان ایران، یک‌بار دیگر این نکتۀ مهم را برجسته می‌کند که جامعۀ ایران «جامعه‌ای نا منتظر» و «غافلگیرکننده» است.
  • * شعارِ «زن، زندگی و آزادی» چکیدۀ همۀ آرزوهائی است که در مسلخِ رژیمی مرگ‌اندیش قربانی شده‌اند.

از دفترِ بیداری‌ها و بی‌قراری‌ها

سرشک از رُخم پاک کردن چه حاصل؟

علاجی بکن کز دلم خون نیاید

 

بارها گفته‌ام که در این چهل سال، رژیم اسلامی نه‌تنها منابع مادی و اقتصادی جامعۀ ما را نابود کرده، بلکه اخلاق انسانی و غرور ملّی مردم ما را به تباهی کشانده است. این رژیم نه‌تنها جوانان را کشته بلکه، حسِّ جوانی را در جامعۀ ما کشته است. نه‌تنها زنان و دختران را سرکوب کرده، بلکه احساس زیبائی و حسِّ زن بودن را سرکوب کرده است… بنابراین، شعار «زن، زندگی و آزادی» چکیدۀ همۀ آرزوهائی است که در مسلخِ رژیمی مرگ‌اندیش قربانی شده‌اند.

علی میرفطروس

تجربۀ انقلاب مشروطیّت و دیگر جنبش‌های اجتماعی در ایران این حقیقت را آشکار می‌کنند که ملّتِ ما در پرورش اتحاد و هم‌آوازی علیه استبداد، اقدامات حیرت‌انگیزی از خود نشان داده است؛ خیزش اخیر مردم -خصوصاً زنان ایران- نمونۀ تازه‌ای از این درهم‌آمیزی‌ها و هم‌آوازی‌های ملّی است. حرکت حیرت‌انگیز اخیر مردم و خصوصاً زنان ایران، یک‌بار دیگر این نکتۀ مهم را برجسته می‌کند که جامعۀ ایران «جامعه‌ای نا منتظر» و «غافلگیرکننده» است. بر این اساس، قتلِ مهسا امینی جرقّه‌ای بود که خرمن جمهوری اسلامی را به آتش کشیده و اینک این آتشِ، می‌رود تا تمامیّتِ جمهوری اسلامی را خاکستر کند: «سنگ خارای ایران» – بار دیگر – به حرکت درآمده است.

این خیزش حیرت‌انگیز، دروغ‌پردازی‌های رژیم مبنی بر «سوریه‌ای شدن ایران» یا «امکان تجزیۀ ایران توسط کُردها و آذری‌ها» را آشکار ساخته و ضمن بازتاب گسترده، پیکرِ واحد، یکپارچه و مقاوم ایران را در برابر جهانیان به نمایش گذاشته است.

اعتراضات اخیر فصل درخشانی در مبارزات آزادی‌خواهانۀ مردم ایران است و آن را از تمام خیزش‌های پیشین ممتاز می‌کند و لذا، مسئولیّت‌های تازه‌ای بر عهدۀ رهبران و احزاب سیاسیِ ایران قرار می‌دهد تا در این شرایط مرگ و زندگی راهی معقول، ممکن و مناسب برای پیروزیِ مبارزات مردم ارائه کنند. تشکیل «کمیتۀ نجات ملّی» یکی از این راه‌ها است. زنان، مردان، دختران و پسران جوانی که در بربریّت و باروتِ نیروهای سرکوبگرِ رژیم به خاک و خون می‌افتند، باید مطمئن شوند که با حمایت‌های سیاسی، مالی و تدارکاتیِ ملّی و بین‌المللی جنبش رهائی‌بخششان تداوم می‌یابد و پیروز می‌شود.

اعلام تشکیل «کمیتۀ نجات ملّی» (و بعد، تشکیل «دولت موقّت در تبعید»)، ازیک‌طرف باعثِ هراس و ریزش نیروهای سرکوبگرِ رژیم و از طرف دیگر، موجب افزایشِ امید و پایداری مردم ایران خواهد بود. در این شرایط حسّاس تاریخی به قول محمدعلی فروغی: –ایران باید در محافل بین‌المللی صدا داشته باشد!

ali@mirfetros.com

علی میرفطروس

مطالب مربوط

چرا «شاه رفت»؟

نکاتی دربارۀ تاریخ اجتماعی ایران

انقلاب اسلامی و ضرورت بازاندیشی (بخش دوم)

این سایت برای ارائه بهتر خدمات به کاربران خود ، از کوکی‌ها استفاده می‌کند.
This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish
اطلاعات بیشتر